Parc Natural de Montserrat
Marganell

Bages
    Sud del terme municipal de Marganell

El Parc Natural de Montserrat ocupa una superfície de 3.650 hectàrees, incloent-hi una zona de Reserva Natural Parcial, i abraçant tota la muntanya i la seva falda. Es troba entre les comarques del Bages, el Baix Llobregat i l'Anoia. Té una àrea de protecció de 4.039 ha, regulada pel Pla Especial de Protecció del Parc Natural de la Muntanya de Montserrat. El seu territori també està inclòs dins el Pla d'espais d'Interès Natural de Catalunya (PEIN) i de la xarxa ecològica d'àmbit europeu Natura 2000. Geològicament, la muntanya s'ha anat modelant al llarg dels mil·lennis formant aquesta serra de relleu brusc, amb grans parets i blocs arrodonits de conglomerat rosa i argiles. A les seves entranyes, els agents físics hi han obert coves, avencs i torrenteres. Pel que fa a vegetació, hi predomina el bosc mediterrani, destacant-ne les alzines i en menor quantitat les rouredes. La fauna que hi podem trobar és el tudó, el tord, el falcó, el roquerol, el ballester, el pela-roques, la salamandra o la fagina, entre d'altres. També hi destaquen l'esquirol, el gat mesquer, el ratpenat o el porc senglar, així com les cabres salvatges. Al municipi de Marganell, tot el sector sud es troba inclòs dins el Parc Natural, arribant fins a l'alçada de l'urbanització del Casot. Pel que fa a l'espai PEIN i Natura 2000, que comprenen la mateixa zona, ocupa un total de 808 hectàrees d'aquest.

El 29 de gener de 1987 es va declarar la figura del Parc Natural de la Muntanya de Montserrat, amb l'objectiu de la conservació, gestió i difusió dels valors d'aquest patrimoni natural, cultural i històric.