Espai Natural de les Guilleries-Savassona
Folgueroles

Osona
    Banda de llevant del terme municipal de Folgueroles
    A la banda de llevant del terme municipal, des del nucli urbà i fins al límit amb els termes de Sant Sadurní d’Osormort i Sant Julià de Vilatorta
    761 m.s.n.m

Patrimoni natural
    Zona d'interès
    Xarxa natura 2000
    Llei 12/1985, de 13 de juny, d'Espais Naturals.
    Decret 328/1992, de 14 de desembre, pel qual s'aprova el Pla d'espais d'interès natural.
    Diversos propietaris
    Adriana Geladó Prat

L’Espai Natural de les Guilleries-Savassona engloba part dels municipis de Folgueroles, Sant Julià de Vilatorta, Tavèrnoles i Vilanova de Sau, els quals es troben a la part oriental de la comarca d'Osona i s’inclouen a la zona de muntanya Montseny-Guilleries-Lluçanès. L’espai comprèn part del massís de les Guilleries, les muntanyes de Savassona i la part sud de la serra de Collsacabra. Les Guilleries queda inclosa a Vilanova de Sau, sota el riu Ter, mentre que Savassona s’estén pels municipis de Sant Julià de Vilatorta, Folgueroles, Tavèrnoles i Vilanova de Sau, en direcció nord-sud. Des del punt de vista geològic, les Guilleries forma part de la Serralada Pre-litoral i fa de nexe de connexió amb la Serralada Transversal. L’espai de Savassona té una forma allargada i se situa a l’extrem més oriental de la Depressió Central. És una zona de transició entre el sistema Transversal, representat pel Collsacabra, i les serres prelitorals, representades per les Guilleries. Al sector de Savassona trobem afloracions de la formació de Gresos de Folgueroles. El nom deriva dels nivells arenosos consistents i d’origen marí que afloren al voltant del municipi de Folgueroles. D’aquests gresos, el tipus groc-blavós ben estratificat ha estat aprofitat com a pedra noble de construcció. Els límits de l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona dins del terme municipal de Folgueroles són els següents: des de la casa del Pou (terme municipal de Tavèrnoles),el límit segueix per la mateixa cota que limita la Baga de Torrents, fins al punt més proper a la urbanització de la Roca, on enllaça amb el límit del sòl urbà i urbanitzable. Discorre per aquest límit pel costat de la urbanització, del cementiri, del casc urbà de Folgueroles i creua la carretera N-141 fins al límit del terme de Sant Julià de Vilatorta, al paratge del Pla de les Cabres. Per la banda est del terme municipal, el límit de l’àmbit és el terme de Sant Sadurní d’Osormort.

L’espai està gestionat per un consorci públic, sense ànim de lucre i amb personalitat jurídica pròpia constituït per la Diputació de Barcelona i els ajuntaments de Folgueroles, Sant Julià de Vilatorta, Tavèrnoles i Vilanova de Sau. El Pla especial de protecció i millora de l'Espai Natural Guilleries-Savassona, aprovat l’any 2004, vetlla per la protecció i conservació dels elements patrimonials i dels sistemes naturals, conjuntament amb la regulació i el foment dels aprofitaments agraris i forestals, i amb la consolidació i millora de l’activitat que es desenvolupa dins el seu àmbit.

DIPUTACIÓ DE BARCELONA (2003). Pla especial de protecció i millora de l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona. Aprovació definitiva. Text refós. Consultat des de https://parcs.diba.cat/web/guilleries

EDITORIAL ALPINA (2015). Collsacabra, Vall de Sau, Espai Natural Guilleries-Savassona. Granollers: Alpina.