Camí ral de Folgueroles a Vilanova de Sau
Folgueroles

Osona
    Terme municipal de Folgueroles
    Creuant el terme municipal de Folgueroles de l’oest al sud-est
    625 m.s.n.m

Obra civil
    Medieval
    Modern
    X-XX
    Diversos propietaris
    Adriana Geladó Prat

Tram de l’antic camí ral que comunica les terres de l’interior de Catalunya amb la costa, passant per la vall del Ter. De fet, el camí segueix una via de comunicació natural entre la Plana de Vic i les terres gironines a través d’aquesta vall. El camí s’inicia a Vic, sortint per l’antic portal de Santa Eulàlia, travessa el riu Gurri al pont del Cantarell i entra dins del terme municipal de Folgueroles prop del mas Raurell. El traçat continua per davant de la Torre de Morgadès, creua la carretera C-25 pel pont de la Casanova dels Frares i enllaça amb el carrer de la Codina, situat a la banda de ponent del polígon industrial. Entra al nucli urbà pel carrer de la Font, continua pel carrer Major i per la plaça de Mossèn Cinto Verdaguer i surt del nucli antic pel carrer de Vilanova de Sau, fins a trobar la carretera N-141d. Creuant aquesta via, el traçat continua per damunt de la font Trobada en direcció al Masdencoll, voreja els turons de Puigtinyós i Puigcastellar i marxa en direcció sud-est cap al gorg de Llitons i Collsameda, dins del terme municipal de Sant Sadurní d’Osormort. Des d’aquí segueix cap a Vilanova de Sau i la vall del Ter en direcció a les comarques gironines. El sector occidental del camí (des del terme municipal de Vic i fins al carrer de la Codina) combina trams pavimentats formigonats amb trams de terra, amb una amplada que oscil·la entre els 6 i els 3 metres apte per a la circulació de vehicles. El sector oriental, en canvi, combina els trams de terra sense cap tractament amb els afloraments de roca natural de la zona i algunes capes de rodadura per facilitar el pas de vehicles, amb una amplada d’entre 3,5 i 2,5 metres.

Bona part del sector oriental del camí està inclòs dins dels límits de l'Espai Natural de les Guilleries-Savassona.

Aquesta via, que també era utilitzada com a camí ramader, està documentada des d’època medieval. Dins del terme municipal de Folgueroles fou l’origen del carrer Major i dels barris de la Ricardera i el Passavant, aquests darrers documentats al segle XVIII. El camí es va mantenir en ús fins a la construcció de la carretera N-141d l’any 1917. La carretera fou construïda en terrenys que els propietaris de la Sala cediren gratuïtament a canvi de la reconversió en camps de conreu dels camins particulars que anaven des de la font Trobada a Puigtinyós i de la font del Pou del Glaç fins a les Codinoies. Al mateix temps, la Mancomunitat de Catalunya va autoritzar la construcció del carrer de Vilanova de Sau per connectar el nucli de Folgueroles amb la nova carretera (Morató et al., 2000: 153).

ACEÑA RAMOS, Valentín; GÓMEZ RAMÍREZ, Maria Isabel (2012). Catàleg de camins municipals de Folgueroles. Consultat des de https://www.folgueroles.cat/

MORATÓ, David; PONCE, Santi; ROVIRÓ, Xavier; TORRENTS, Jacint; TORRENTS, Carme; VILAMALA, Joan; VILAMALA, Jordi; XUTGLÀ, Montserrat (2000). Folgueroles. Societat i vida d’un poble. Vic: Eumo Editorial, p. 44, 153.

ROVIRÓ I ALEMANY, Xevi (1996). “Una passejada pel camí ral”. La Falguera nº 10, p. 7-8.