Rastells dels gorgs de les Valls
Folgueroles

Osona
    Torrent de les Valls
    A la banda de llevant del terme municipal, entre la font del Cargol i el pont del Vent
    564 m.s.n.m

Conjunt arquitectònic
    Modern
    XVIII-XX
    BPU
    BPU. Catàleg de béns a protegir del POUM de Folgueroles.
    Difícil
    Sense ús
    Diversos propietaris
    Adriana Geladó Prat

Conjunt format per set rastells que es van succeïnt en el recorregut del torrent de les Valls. En general es tracta d’estructures senzilles de planta semicircular i rectangular, d’entre un i dos metres d’alçada i assentades damunt de la llera rocosa del torrent. Estan formades per un amuntegament de pedres lligades en sec, col·locades a plec de llibre o bé encaixonades, i disposades en filades més o menys regulars. Tant a sobre com a sota d’aquests rastells es formen petits gorgs o basses aptes per al bany.

L’element està inclòs dins dels límits de l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona.

Els rastells del torrent de les Valls tenen la funció de recollir la sorra que arrossega l’aigua, sobretot en les torrentades. Aquesta sorra es desprèn fàcilment dels conglomerats de gres vermell de les Guilleries. És una sorra de molta qualitat, de gra petit i net, molt adequada per a la construcció entre d’altres usos.

NAVARRO ACEBES, Ferran (2021). Catàleg de béns a protegir. R18/07 Pla d’Ordenació Urbanística Municipal de Folgueroles. Consultat 24 octubre 2021, des de https://dtes.gencat.cat/rpucportal/ Núm. Identificació N.08.

ROVIRÓ I ALEMANY, Xavier (2001). “Els rastells de Folgueroles”. Festa Major de Folgueroles 2001. Folgueroles: Ajuntament de Folgueroles.

ROVIRÓ I ALEMANY, Xavier (2007). “Els rastells de Folgueroles”. La Falguera nº 27, p. 12.