Carrer de Sant Magí / Carrer Major
Copons

Anoia
    Carrer de Sant Magí, 08289
    A la banda de tramuntana del nucli urbà, entre la plaça de Sant Magí i el carrer d'Àngel Guimerà

Obra civil
    Modern
    Popular
    XVIII-XXI
    Diversos propietaris
    Adriana Geladó Prat

Carrer de traçat rectilini situat al nord del nucli urbà de la vila i delimitat per cases a banda i banda. Està pavimentat i presenta trams de voreres baixes en ambdós costats. El traçat està disposat en pendent suau durant tot el trajecte amb l'excepció de la part de tramuntana, on el pendent es fa més pronunciat. El carrer enllaça amb la plaça de Sant Magí, al nord, i amb el carrer d'Àngel Guimerà, al sud. Les cases que conformen el carrer presenten una tipologia similar: plantes rectangulars amb patis posteriors, distribuïdes en dos i tres pisos i amb les obertures emmarcades en pedra i datades dins del segle XVIII.

La datació ha estat establerta a partir de la datació de les cases que conformen el vial.

El carrer de Sant Magí es correspon amb la part de tramuntana de l'antic camí ral que anava d'Igualada cap a Calaf i Prats de Rei, i que posteriorment s'anomenà carrer Major. Ja durant l'edat mitjana, la construcció de cases al voltant d'aquest camí dóna lloc al naixement del carrer Major. Fins a principis del segle XVIII, els conreus de regadiu ocupaven bona part del sector de ponent de l'actual carrer de Sant Magí. Però a mitjans de segle, entre les dècades de 1740 i 1760, hi ha constància de la reconstrucció de diversos edificis del sector de llevant, sota del carrer del Mur actual. I posteriorment, l'activitat constructiva i especulativa es concentra al Cap de Vila, identificat amb al sector de tramuntana del traçat. Les famílies coponenques de negociants i comerciants compraven i venien terrenys de conreu en aquesta zona, invertint-hi els seus capitals (Muset 2006: 21). Com a conseqüència del increment de noves construccions, es va anar configurant la futura estructura urbana del municipi, amb la creació de nous carrers i la consolidació i allargament d'altres, com per exemple l'antic carrer Major que acabà desembocant en l'actual carrer d'Àngel Guimerà. El carrer de Sant Magí com a tal està relacionat amb la devoció de la població de Copons respecte a aquest sant durant el segle XVIII, com a conseqüència d'una forta sequera que patí la vila.

CLUB ESCOLAR 3C (1997). "Carrer de Sant Magí". Camí Ral. Butlletí informatiu i d'opinió Vila de Copons, núm. 4, p. 2. Copons. Plànol urbà / Guia d'interès. Copons: Ajuntament de Copons, 2000. MUÑOZ, Natàlia (2004). "Renoms de Copons: El carrer St. Magí". Camí Ral. Butlletí informatiu i d'opinió Vila de Copons, núm. 18, p. 16-17. MUSET I PONS, Assumpta (2006). Carrers i cases de Copons. El creixement urbanístic del S. XVIII. Copons: Ajuntament de Copons, p. 9-12, 22.