Sender de Gran Recorregut. GR-1
Lluçà

Osona
    Sectors nord, central i oest del terme municipal
    740 m

Obra civil
    XX
    Ref. cad.: 010A00010
    Jordi Compte i Marta Homs

El traçat del sender transversal de gran recorregut GR-1 creua bona part de l'àrea prepirinenca. Comença a les ruïnes grecoromanes d'Empúries, a la Costa Brava, i arriba fins el Pont de Montanyana, continuant cap a terres aragoneses. Té un recorregut total de 355 quilòmetres i passa per un total de 10 comarques: Alt Empordà, Baix Empordà, Berguedà, Garrotxa, Noguera, Osona, Pallars Jussà, Pla de l'Estany, Ripollès, Solsonès. Està dividit en 26 etapes proposades per la Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya, amb uns recorreguts que oscil·len entre els 10 i els 24 quilòmetres. L'etapa del GR-1 que transcorre pel municipi de Lluçà correspon a les etapes 10 i 11: la primera s'inicia a Alpens i acaba a Lluçà i la segona s'inicia a Lluçà i s'acaba a Sant Andreu de Sagàs. L'etapa 10 té una durada aproximada de 3:40 hores i un recorregut de 13'800 quilòmetres i l'etapa 11, una durada aproximada de 4 hores i un recorregut de 17'200 quilòmetres. Entra al terme municipal de Lluçà al sector nord, a tocar de les masies de Perotet i les Collades. Des d'aquest punt segueix per una carena en direcció sud, coincidint amb l'antic camí ramader i en alguns trams amb el pista forestal que comunica Alpens amb Santa Eulàlia de Puig-oriol. En aquesta part el camí transcorre prop de l'església de Sant Cristòfol de Borrassers i de la Coma de Borrassers fins arribar a Santa Eulàlia de Puig-oriol. A partir d'aquest nucli el camí gira a l'oest, en direcció a l'església de Santa Maria de Lluçà, creuant la riera Lluçanès i passant per prop de les masies de les Darreries i Curtius fins arribar a l'església vorejant pel nord el turó on s'assenta el castell de Lluçà. A partir d'aquesta zona i fins abandonar el terme municipal, el camí segueix en direcció oest, passant pel Vilaró i per prop de la balma dels Bous fins pujar a la carena de Codoleres, després de la qual s'inicia una baixada que passant per Caselles i cal Tomàs, arriba a la riera de Merlès a l'est de Montclús. En aquest punt i en creuar la riera de Merlès, el sender abandona el terme municipal.

La guia del GR-1 no està editada. Els senders de petit i gran recorregut estan gestionats per la FEEC, que és l'encarregada de senyalitzar i mantenir l'itinerari.

L'any 1978 es va homologar el sender.