Plaça Ramon Godó / Plaça Major / Sòl de Graus / Plaça de la Bomba
Copons

Anoia
    Plaça Ramon Godó, 08289
    A l'extrem nord-oest del nucli urbà, amb accés des del carrer d'Àngel Guimerà i del Raval

Obra civil
    Medieval
    Modern
    XIII-XXI
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA 5633
    Diversos propietaris
    Adriana Geladó Prat

Plaça de planta rectangular situada al bell mig del nucli urbà. La seva planta està conformada per les cases construïdes al seu voltant, que majoritàriament foren reconstruïdes durant el segle XVIII, i compta amb dos accessos: el principal, situat a la banda de llevant i amb accés des del carrer Major, que està situat a una cota més alta, i el de ponent, amb sortida pel carrer del Raval. La plaça presenta les bandes de migdia i de ponent porticades i obertes a la plaça mitjançant un seguit d'arcs de diferents tipologies. A la façana de ponent hi ha dos arcs de mig punt adovellats, sostinguts amb petites columnes i bastits en carreus de pedra de petites dimensions. L'espai interior està cobert per un sostre de biguetes de fusta pintades i revoltons emblanquinats. A la banda de migdia, els dos arcs de l'extrem de ponent també són bastits en carreus de pedra escairats, tot i que un és de mig punt i amb la clau gravada amb l'any 1747 i l'altre és d'arc escarser. Estan sostinguts per un pilar de pedra central amb les impostes motllurades. En aquest tram, l'espai interior també està cobert per un sostre de biguetes i revoltons amb les mateixes característiques. La resta d'arcs de la banda de migdia són de grans dimensions i de mig punt adovellats, i estan sostinguts per pilars bastits en pedra i amb les impostes motllurades. En aquest cas, l'espai interior està cobert per un sostre de revoltons completament restituït. La plaça està pavimentada i l'espai cobert sota les voltes presenta un paviment de pedra.

A la plaça es conserva l'antic pou de la Vila, situat davant del tram cobert de la banda de migdia.

La població de Copons es va crear a l'entorn de l'antiga plaça Major durant l'edat mitjana. Era el centre de la vila i el lloc on es celebraven les festes populars i les assemblees dels caps de família. Durant un temps també, la casa de la Vila hi tingué la seva seu. L'accés principal es feia pel carrer Major, que donava pas al carrer esglaonat de Sant Joan, al costat de l'antiga capella dedicada al mateix sant. El Cap de Graus estava situat en el mateix solar on actualment hi ha la casa de cal Poldo (Muset 2006: 6). Des d'un bon començament, a la plaça s'hi celebrà el mercat i una fira, concedida pel rei Jaume II. El dret de fira era de deu dies a partir del dia de Sant Bartomeu, i coincidia durant cinc dies amb la fira d'Igualada, en aquest cas concedida pel rei Alfons el Benigne l'any 1333. Les disputes per aquesta concessió s'allargaren fins l'any 1409, quan el rei Martí I l'Humà retirà els cinc dies de la fira de Copons que se solapaven amb la d'Igualada. Posteriorment, amb l'expansió experimentada per l'acció comercial dels negociants i traginers durant el segle XVIII sobretot, les cases que delimitaven la plaça foren reconstruïdes (bona part de la pedra procedia de les runes del castell). Algunes d'aquestes tenien la part davantera coberta, en referència a les voltes que actualment la caracteritzen. De fet, les voltes es bastiren per poder celebrar el mercat setmanal quan feia mal temps. Tot i això, bona part de les originals foren enderrocades amb el pas del temps, si bé algunes d'elles es mantingueren. Si ens fixem en la disposició arquitectònica actual d'aquests elements respecte a la plaça, les de la cantonada sud-oest són anteriors en el temps a les de la banda sud-est, que foren reconstruïdes probablement a principis del segle XIX. El nom actual de la plaça fa referència a Ramon Godó i Lallana, fundador del diari La Vanguardia, de la Paperera Godó i comte de Godó des de l'any 1916. La plaça fou batejada amb aquest nom a principis del segle XX.

CLUB ESCOLAR 3C (1996). "Plaça d'en Ramon Godó". Camí Ral. Butlletí informatiu i d'opinió Vila de Copons, núm. 2, p. 2. Copons. Plànol urbà / Guia d'interès. Copons: Ajuntament de Copons, 2000. IPA (1994). Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya, Copons. MUÑOZ, Natàlia (2006). "Renoms de Copons: Plaça del Castell". Camí Ral. Butlletí informatiu i d'opinió Vila de Copons, núm. 21, p. 21. MUSET I PONS, Assumpta (2006). Carrers i cases de Copons. El creixement urbanístic del S. XVIII. Copons: Ajuntament de Copons, p. 6. http://www.altaanoia.info/cat/Punts-d-Interes/Placa-Major2 http://www.poblesdecatalunya.cat/element.php?e=4873