Estació de Cal Vidal
Puig-reig

    Berguedà
    C-1411, quilòmetre 78,2, 08692-Puig-reig
    Emplaçament
    Colònia Vidal

    Coordenades:

    41.94211
    1.8777
    406969
    4643958
    Número de fitxa
    08175 - 140
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Edifici
    Popular
    Contemporani
    Segle
    XIX-XX
    Estat de conservació
    Bo
    Protecció
    Inexistent
    Accés
    Fàcil
    Altres
    Titularitat
    Privada
    Ref. Cad.:08174A004000400000HD
    Autoria de la fitxa
    Rosa Serra Rotés i Jordi Piñero

    Construïda a principis del XX quan la família Vidal obtenir permís e la companyia ferroviària per disposar d'un baixador de la línia Berga-Manresa. Formada per deus construccions contigües, el magatzem de carbó i aigua, i l'altre la venda de bitllets i el control de trens. El primer cos de l'estació, és de planta rectangular, amb una planta pis, amb obertures i porta desplaçada a la dreta i al costat, dues finestres. La coberta és força atípica, tractant-se d'una coberta holandesa a quatre aigües amb els cavalls visibles, i feta amb teules alacantines.
    El segon cos que conforma el conjunt de l'estació feia les funcions de magatzem originalment i avui en dia alberga l'audiovisual del parc fluvial. Es tracta d'un cos de planta rectangular, elevat sobre un podi fet amb carreus de pedra. Destaca d'aquesta construcció és la gran marquesina de fusta que el recobreix. Aquesta es troba fixada a l'edifici per una encavallada de fusta i a la vegada al terra per dos pilars del mateix material que baixen a banda i banda del porxo creat a la façana principal.

    Marià Puig i Valls va obtenir per reial ordre del 7 maig 1881 la concessió per 60 anys d'un tramvia a vapor de Manresa a Berga, amb un ample previst de 750 mm. La Societat del Tramvia o Ferrocarril Econòmic de Manresa a Berga (TFEMBF) va ser fundada el 1881 per una bona collaa d'insdustrials texctils (els Rosal, Pons, Soldevila, Monegal, etc.) i la línia va ser inaugurada en la primavera de 1887 en que arribà a Puig-reig, i el 1904 a Guardiola de Bergueda. El 1914, un grup de capitalistes belgues adquireixin la majoritat de les accions del TFEMB, amb la idea de crear una gran xarxa de ferrocarril de via estreta a Catalunya, una cosa que es es realitzaria el 14 de juliol de 1919 amb la fundació de la Companyia General dels Ferrocarrils Catalans. La línia ferroviaria es vaclausurar el 1973.

    VV.AA. (1992). Cal Vidal, una colonia museu, a L'EROL núm.39, Berga
    VIDAL, LL.M. (1992): L'assentament de les colònies. Cal Vidal, a L'EROL núm.39, Berga CAMPRUBI, Joep (1992): Cal Vidal: una colonia, una fàbrica, un poble, a L'EROL núm.39, Berga
    R.SERRA: La colònia Vidal, Parc Fluvial de les Colònies del Llobregat, s/d.
    PEREZ LOPEZ ADVOCATS ASSOCIATS, S.L.(2009). Modificació puntual del pla general ordenació urbana sector de la Colònia Vidal. Puig-reig (Berguedà). TEA DIFUSIÓ CULTURAL, S.L. X. ANNEX– Estudi històric i arquitectònic.
    R.SERRA (2000): Les colònies textils a Catalunya, Angle Editorial.
    R.SERRA (2003): La Colònia Vidal, a "Quaderns de Didàctica i difusió del Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya", Terrassa.
    CLUA, J. (994). Legislació i assentaments fabrils: Les colònies industrials a Catalunya. Tesi doctoral. Universitat de Barcelona. Maig.
    DDAA. (1997). El Llobregat, nervi de Catalunya. Angle Editoral, Centre d'Estudis del Bages i Àmbit de Recerques del Berguedà. Manresa.
    DDAA. (2000). Model de desenvolupament per a les colònies del Llobregat. Fundació Caixa Manresa, Angle Editorial. Manresa.
    TEIXIDOR, E (2010): Vida de colònia, Angle editorial