Escultura del deu Baco al Palau Falguera
Sant Feliu de Llobregat

Baix Llobregat
    Carrer Falguera, 4-6
    Palau Falguera: terrassa de la planta noble

419982
    Patrimoni moble
    Element urbà
    Modern
    Barroc
    XVIII
    Bon estat de conservació, malgrat que un recent acte vandàlic li ha manllevat la copa que subjectava amb la seva ma dreta sobre el cap. Cal dir, també, que la pedra de gres sobre la que s'ha esculpit el conjunt presenta algunes zones deteriorades.
    BCIL (19/10/88) El conjunt del Palau Falguera
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    19122 (Palau Falguera)
    Ornamental
    Ajuntament - 0216901DF2801E
    CENTRE D'ESTUDIS COMARCALS DEL BAIX LLOBREGAT

El Palau Falguera té al seu jardí diverses escultures. Una de les més importants és aquesta que ens ocupa. Es tracta d'una representació del deu Bacus de mida quasi natural. La figura és la part central d'una font de pedra de gres que representa la divinitat despullada i asseguda sobre una bóta de vi, al broc de la qual hi trobem l'aixeta. Té el tors dret, les cames eixarrancades a banda i banda de la bóta i els peus nus recolzats sobre una roca. Amb la mà dreta elevada sobre el seu cap subjecta una copa metàl·lica que serveix de brollador d'aigua, de manera que el líquid li regalimava permanentment per la cara. Avui dia la copa ha desaparegut i s'aprecia només la mà de la figura sobre el seu cap, tot i que s'intueix pel trenc que subjectava alguna cosa. A la mà esquerra hi té un carràs de baies de raïm amb una fulla de cep que amaga els seus genitals. Bacus mostra una actitud dominada pels efectes del vi, que, des de la simbologia de l'aigua brollant, li regalima per la cara i el tors i fins arribar al receptacle de marbre amb forma de petxina estriada que, a tal efecte, està a la base del conjunt.
    Per la part posterior es pot veure el cap amb el cabell enrinxolat de la figura, el tors i les natges, així com el darrera de la bota de vi.
    L'anatomia de la figura presenta força detalls, especialment al rostre, però també cal fer esment al treball de la musculatura del cos, les ungles o els cabells.
    Tot el conjunt escultòric està emmarcat en un element arquitectònic que trenca la barana de balustres de la terrassa i que te forma d'arc de mig punt rematat amb motllures i flanquejat a banda i banda per una parella de columnes adossades a un parament. Aquest conjunt, segurament posterior a la mateixa escultura, té la base decorada amb ceràmica vidriada catalana de color verd i groc.

Pel seu estil i pels paral·lels similars que es troben a Itàlia, es conclou que es tracta d'una peça del segle XVIII importada d'aquest país. El baró de Maldà ja fa referència a aquesta escultura, situada a la galeria del palau des de finals del segle XVIII.

- RETUERTA I JIMÉNEZ, M. Luz; SAMMARTÍ I ROSET, Carme (dir.). El Palau Falguera. Pagesos, mercaders i nobles a Sant Feliu de Llobregat. Segles XVII-XX. Sant Feliu de Llobregat: Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat, 1999. 114 p.