Col·lecció de Folgueroles al Museu Episcopal de Vic
Folgueroles

Osona
    Museu Episcopal de Vic. Plaça del Bisbe Oliba, 3, 08500 Vic
    Dins del nucli antic de la ciutat, entre els carrers del Cloquer i Sant Miquel Arcàngel
    551 m.s.n.m

Patrimoni moble
    Col·lecció
    Neolític
    Edats dels Metalls
    Antic
    Ibèric
    Medieval
    Gòtic
    Modern
    Popular
    XXII a.C-XX
    Any
    2200 a.C.-1902
    Legal i física
    BCIN
    BCIN moble pel Decret 474/1962 de museus. Aquesta col·lecció és considerada BCIN pel Decret 474/1962, de l'1 de març, segons el qual determinats museus (i els seus fons) són declarats monuments historico-artístics.
    Restringit
    Científic/Cultural
    Privada accessible
    Bisbat de Vic
    Adriana Geladó Prat

Col·lecció heterogènia de materials relacionats amb el terme municipal de Folgueroles, que estan custodiats al Museu Episcopal de Vic (MEV). Presenta un seguit de materials procedents de diferents jaciments arqueològics, així com destacables peces tant artístiques com de caire més costumista procedents del mateix terme municipal. Està formada per diversos fragments de bronze, ferro, sílex, petxina, os, dents i ceràmica procedents, en gran mesura, del jaciments arqueològics del Casol de Puigcastellet, del dolmen de Puigseslloses i del Turó de les Mentides. Entre d’altres hi ha denes de collaret, fragments de penjolls, vasos campaniformes, fragments de ceràmica ibèrica, fusaioles, puntes de sílex... Del Casol de Puigcastellet destaquen dues rosetes de corall muntades en ferro.

Pel que fa a les peces de caire artístic destaquen les restes de pintures murals procedents de l’església parroquial de Santa Maria de Folgueroles, consistents en un fragment de la representació del Calvari (s. XIII), una escultura de Mare de Déu datada al segle XIV, un manuscrit del llibre L’Atlàntida i el bressol de Mossèn Cinto Verdaguer, ambdós datats al segle XIX. També destaca una pintura de Jacint Verdaguer vestit de fadrí a la font del Desmai de Folgueroles, obra de Marià de Picó datada l’any 1870, i uns apunts al carbonet de Ramon Casas del “Retrat de Verdaguer mort” datat l’any 1902.

Les imatges han estat extretes de l’espai web Museus en Línia.

Majoritàriament, les peces arqueològiques foren ingressades al Museu Episcopal de Vic entre finals del segle XIX i principis del segle XX. La majoria d’aquestes peces provenen de les primeres intervencions efectuades en els jaciments arqueològics. La resta d’obres custodiades s’obtingueren mitjançant donacions i compres efectuades al llarg del segle XX i principis del XXI.

Folgueroles recorda Verdaguer. CXLVI Aniversari naixement. 11-12 maig 1991. Folgueroles: Ajuntament de Folgueroles.

MOLAS I FONT, M. Dolors (1976). “Hallazgos en el Casol de Puig Castellet, Folgueroles (Barcelona)”. Pyrenae, [en línia], núm. 12, p. 177-179+I, https://raco.cat/index.php/Pyrenae/article/view/164933 [Consulta: 20-01-2022].