Plantada de l’Arbre de Maig
Folgueroles

Osona
    Plaça de Mossèn Cinto Verdaguer
    Al bell mig del nucli antic de Folgueroles
    552 m.s.n.m

Patrimoni immaterial
    Manifestació festiva
    Any
    Festa d'interès
    RESOLUCIÓ CMC/4075/2010, de 10 de novembre, per la qual es declara festa popular d’interès cultural la Plantada de l’Arbre de Maig de Folgueroles (DOGC Núm. 5784 – 28.12.2010).
    Obert
    Adriana Geladó Prat

La Plantada de l’Arbre de Maig és un dels actes més destacats de la Festa Verdaguer, que es celebra anualment durant la segona quinzena del mes de maig a Folgueroles per commemorar l’aniversari del naixement del poeta Jacint Verdaguer, fill il·lustre de la població. Els participants en l’acte, tant adults com infants, formen una comitiva encapçalada per un grup de músics que toquen el flabiol i el tamborí, amenitzant el camí cap a la recerca de l’arbre, que es situa a l’espai de la Font Trobada (de propietat municipal) i ha estat seleccionat prèviament. L’arbre escollit és sempre un pollancre, ja que creixen amb facilitat a la zona, i es talla de manera tradicional, és a dir, amb la força dels braços i una destral. Un cop tombat se li tallen les branques deixant el tronc central despullat i, acte seguit, és transportat pels infants fins a la plaça de Mossèn Cinto Verdaguer, amb l’ajuda dels participants adults. Agrupats per parelles, cada membre agafa un extrem del pal que, disposat de manera transversal, ajuda a transportar el maig i és utilitzat posteriorment en els ballets de Folgueroles. Un cop a la plaça, el pollancre s’estén a terra per treure-li l’escorça, deixant d’aquesta manera el tronc fi i lliscant. Es lliguen unes cordes a l’arbre i s’adreça amb força fins a encaixar-lo dins d’un forat que ja està fet expressament per a l’ocasió. Aquest forat està situat entre la façana principal de l’església parroquial de Santa Maria i el Pedró de Mossèn Cinto. Una vegada està enlairat i equilibrat es lliga i decora amb guirnaldes. El maig roman a la plaça durant tota l’edició de la Festa Verdaguer, presidint les diverses activitats que es desenvolupen al seu voltant durant aquests dies (ballets...).

Les imatges han estat facilitades per l'Ajuntament de Folgueroles i extretes de l'espai web del Patrimoni Festiu de Catalunya.

La Plantada de l’Arbre de Maig és una iniciativa promoguda per la junta de l’associació Amics de Verdaguer, davant la necessitat de trobar un element natural que marqués l’inici i el final de la Festa Verdaguer. La intenció era recordar el valor simbòlic de l’arbre, tal i com era tradicional en llocs de muntanya, i fomentar l’obra de Jacint Verdaguer (es tracta d’un arbre que es posava a les festes majors pirinenques i que Verdaguer recull en la seva obra).

La primera vegada que es plantà un arbre a la plaça fou l’any 1985. Aquell any, el flabiolaire Josep Verdaguer “Roviretes” va regalar un pi roig per la festa que fou portat en un camió des del bosc. Se li van tallar les branques, es va pelar l’escorça i es va plantar dins d’un bidó de llauna ple de grava situat entre l’església i el Pedró. A partir de l’any 1986, i de manera rotativa durant diverses edicions, els propietaris de pollancredes dels voltants del Folgueroles van cedir anualment un pollancre per poder fer la celebració (la Sala, Serrabou, la Codina i la Fàbrica). Des del 1986 al 1991, al peu del maig s’hi feia l’homenatge dels folguerolencs que ho desitgessin a Verdaguer. Entre d’altres destaquen les intervencions amb flabiol d’en Roviretes, les corrandes d’en Carolino, les poesies d’en Peret Perança, els parlaments de la Mercè Torrents, les cançons d’en Jaume Arnella... Durant les primeres edicions també s’instaurà el costum de penjar-hi fuets al capdamunt amb unes corrioles, amb la intenció que tothom qui ho volgués es podia enfilar pel tronc amb la intenció d’obtenir la recompensa. Al mateix temps, una de les condicions indispensables relacionada amb l’acció de tallar l’arbre és que, algunes setmanes abans, es plantin plançons de pollancre en el mateix indret de la Font Trobada on s’ha tallat el maig.

L’any 2010, la Plantada de l’Arbre de Maig de Folgueroles fou declarada festa popular d’interès cultural per la Generalitat de Catalunya.

L’any 2021, dins dels actes de la Festa Verdaguer, es va realitzar una exposició fotogràfica amb imatges de l’Arbre de Maig dedicada a la memòria del sr. Àngel de can Fócs, un dels artífexs d’aquesta celebració des dels seus inicis.

CATÀLEG DEL PATRIMONI FESTIU DE CATALUNYA (2010). Festa de l’Arbre de Maig de Folgueroles. Memòria documentada sobre la història, característiques actuals, elements i implantació de la festa. Consultat des de http://patrimonifestiu.cultura.gencat.cat/

TORRENTS, Cinto; ROVIRÓ, Xavier (2016). “L’arbre de maig”. La Falguera nº 44, p. 20-22.