Passant dels Tonis de Folgueroles
Folgueroles

Osona
    Nucli urbà de Folgueroles
    Per diversos carrers del nucli urbà de Folgueroles
    552 m.s.n.m

Patrimoni immaterial
    Manifestació festiva
    XIX
    Obert
    Adriana Geladó Prat

Festa popular relacionada amb la festivitat de sant Antoni Abat (17 de gener), patró dels traginers i dels animals domèstics i de peu rodó (cavalls, ases i mules). L'acte, que es celebra un diumenge proper al dia de la festivitat, consisteix en una passada per diversos carrers de la població, on desfilen els animals de peu rodó tirant de carruatges, carros i carretes. El passant s’inicia a l’alçada del polígon industrial de Folgueroles i es fan tres benediccions: davant de l’església parroquial de Santa Maria, a la plaça de la Ricardera i al carrer de la Font. La festa està organitzada per l'Associació Hípica dels Tonis de Folgueroles, amb la col·laboració de l'ajuntament del municipi.

Altres noms relacionats amb l’activitat: Festa dels Tonis de Folgueroles, Passant dels Tres Tombs. Les imatges han estat facilitades per l'Ajuntament de Folgueroles.

La Festa dels Tonis és el nom amb el que es coneix la festivitat dels Tres Tombs a la comarca d’Osona. Aquesta festa era molt celebrada a Folgueroles degut als seus orígens agrícoles. Segons consta a la Consueta de Folgueroles de l’any 1857, i al marge de la missa en honor a sant Antoni, els tres llocs de benedicció eren els mateixos que en l’actualitat. Durant els anys 40 i 50 del segle XX, la festa era molt lluïda i incloïa sardanes i ball (si s’esqueia en diumenge). En algunes edicions es feien curses de cavalls i de burros, i s’anava des del capdamunt de la Rambla fins a Puigtinyòs. A partir dels anys 60 però, la festa va pràcticament desaparèixer (només es beneïa els animals a la plaça de Mossèn Cinto Verdaguer i a la Ricardera). Es tornà a recuperar l’any 2003, incloent-hi la benedicció al carrer de la Font. L’any 2005 es va constituïr l’Associació Hípica dels Tonis de Folgueroles, sorgida de la comissió organitzada l’any 2002 per a recuperar la festa. L’any 2021, la festa no es va poder celebrar per causa de la pandèmia de Covid-19.

LA JUNTA (2019). “El Passant dels Tonis, amb animals o patinets elèctrics?”. La Falguera nº 51, p. 20.

MORATÓ, David; PONCE, Santi; ROVIRÓ, Xavier; TORRENTS, Jacint; TORRENTS, Carme; VILAMALA, Joan; VILAMALA, Jordi; XUTGLÀ, Montserrat (2000). Folgueroles. Societat i vida d’un poble. Vic: Eumo Editorial, p. 283-284.

“Onzè passant dels Tres Tombs a Folgueroles 2003-2013?”. La Falguera nº 36, 2012, p. 40-42.