Pintures a la capella Mare de Déu de la Mercè de can Macià

Ornamental
    08142A013000290000HS
    Josep-Vicenç Mestre i Casanova

La pintura versa sobre l'aparició de la Verge de la Mercè a San Pere Nolasc.
    La pintura mural de Josep Pey escenifica un grup de personatges venerant la Verge de la Mercè. A la banda esquerra de la pintura trobem els personatges que representen la part civil i militar de l'ordre. Agenollat, el rei Jaume I el Conqueridor, i a peu dret, cavallers i gent civil. A la banda dreta de la pintura s'identifiquen els personatges que representen la participació eclesiàstica a l'orde. Primerament hi ha agenollat el seu fundador, sant Pere Nolasc, i al seu costat, a peu dret, sant Ramon Nonat (1204-1240), mercedari des de l'any 1225, els dos vestits amb l'hàbit blanc dels mercedaris. Seguidament s'identifiquen dos personatges més que no porten encara l'hàbit dels mercedaris però que, situats a la banda dels personatges eclesiàstics, podrien correspondre a sant Serapi i a sant Pere Ermengol. A la dreta de la composició apareix el bisbe Berenguer de Palou.
    A la pintura també hi apareixen àngels que sostenen un veler i uns grillons com a referència als captius del Mediterrani. Darrere els personatges, la representació de la imatge d'una o, tal vegada, dues ciutats mediterrànies amb port. A les parets de la capella
    es troba pintada la creu patent de l'orde.
    Aquesta pintura representaria el moment del reconeixement de l'orde per part de l'església i per part de la monarquia.

En construir la capella, Joan Vives Gibert va encarregar al pintor Josep Pey i Farriol (1875-1956) la pintura mural que ornamentà el mur de llevant del presbiteri. Està datada l'any 1917.

MESTRE CASANOVA, Josep-Vicenç (1992). Breu recull de la capella romànica de Sant Miquel d'Òdena, can Rossinyol de Moragues -can Macià-, Capella Sant Sebastià d'Òdena. Departament de Cultura de l'Ajuntament d'Òdena, Òdena.