Per Jorba passava una branca de l'antic Camí Ral de Barcelona a Lleida que seguia un traçat similar a l'actual NIIa. L'auge demogràfic i econòmic general que va patir el país a finals de segle XVIII-XIX amb la industrialització, va provocar la remodelació de moltes vies de comunicació, i el camí ral no en va ser una excepció. En aquest moment, per exemple, vers el 1787 es construeix el Pont Vell. I per donar servei a tot el pas de gent es comencen a edificar hostals. L'Hostal del Ganxo correspon a un dels hostals que havien existit a Jorba, conegut com Antic Hostal del Ganxo, a la vora del riu Anoia. En ell es cobrava portatge, ja que abans del segle XIX no existia pont per travessar el riu Anoia. Al segle XIX i prop a l'Hostal es bastí el Pont del Ganxó, que va ser refet el 1974 degut a la seva perillositat.
Jorba era un lloc força transitat, sobretot a inicis del segle XIX, tal com es desprèn de les notícies de viatgers o del Diccionario de Madoz, publicat el 1847. Precisament en aquest document últim s'esmenta el portatge del Ganxo, a Jorba, que rendia a l'Estat 157.071 rals anuals, un 23% del total de Catalunya, xifra què dóna fe de l'activitat al municipi. Això també queda demostrat amb l'existència de dos Hostals més, L'Hostal o Hostal de Castellví, i més tard l'Hostal nou, ambdós situats a l'actual avinguda Canaletes.
L'Hostal del Ganxo proporcionava un servei de recanvi d'animals pels troncs de les diligències, en l'etapa del camí ral entre Cal Llucià de Castellolí i el portatge de Jorba.