Cementiri de Santa Maria de Bellver
Font-rubí

Alt Penedès
    Barri de Santa Maria, 3 (Església)

Jaciment arqueològic
    Regular
    Es desconeix l'indret exacte on se situa la fossa. Atès que no s'hi ha efectuat cap intervenció arqueològica sistemàtica en desconeixem l'estat de conservació.
    Llei 10/2009, de 30 de juny
    Religiós
    Bisbat de Sant Feliu de Llobregat. Carrer d'Armenteres, 35, Sant Feliu de Llobregat
    Miquel Gea i Bullich

Fossa de la Guerra Civil que apareix al Mapa de Fosses elaborat pel Memorial Democràtic amb la col·laboració de LletrA (Universitat Oberta de Catalunya) i que podem trobar al següent enllaç: http://fossesirepressio.cat/.
    Aquesta fossa consta com a "Confirmada" en el citat Mapa i la seva fitxa explica que s'hi enterraren dos soldats republicans que formaven part del cos de vigilància de l'aeròdrom de Sabanell (Torrelavit / El Pla del Penedès), i que hi moriren accidentalment a l'esclatar el polvorí del camp d'aviació que havien de destruir durant la retirada el 22 de gener de 1939. Primer foren enterrats a Sabanell de forma provisional, i posteriorment traslladats al cementiri de Santa Maria de Bellver.
    La notícia coincideix parcialment amb la recollida per nosaltres oralment mitjançant els propietaris de la casa coneguda com a Cal Rus, de Les Cases Noves. Segons aquesta font, l'explosió es produí quan els dos soldats estaven manipulant, davant de Cal Fontanals de Sabanell, els explosius necessaris per a fer esclatar el pont de la carretera que creuava el Torrent de Sabanell, situat a uns 230 m en línia recta de l'esmentada casa. L'explosió enderrocà parcialment el casalot, fet que motivà que es deixés un espai obert que avui forma un carreró conegut com a carrer Nou. També se'ns explicà que foren enterrats davant de Cal Balaguer, on un xiprer marca encara l'indret. Desconeixien o no recordaven el trasllat de les restes al cementiri de Santa Maria de Bellver.
    La situació que reproduïm és la que apareix al Mapa de Fosses elaborat pel Memorial Democràtic. Tenint en compte que la fossa es considera al citat mapa com a "Confirmada", hem d'entendre que la seva situació és segura dins el cementiri de Santa Maria de Bellver.
    Al "Mapa de Fosas" elaborat pel "Ministerio de Justicia" (http://mapadefosas.mjusticia.es/exovi_externo/CargarMapaFosas.htm) aquesta fossa apareix erròniament situada al nucli poblacional de Guardiola de Font-rubí però amb el nom de "Fosa en el cementerio de Santa Maria de Bellver".
    Desconeixem la data en que foren traslladades les restes de Sabanell a Santa Maria de Bellver.
    A aquest tipus de jaciment li és aplicable la Llei 10/2009, de 30 de juny, sobre la localització i la identificació de les persones desaparegudes durant la Guerra Civil i la dictadura franquista, i la dignificació de les fosses comunes.