Cal Pau Xic/Cal Fisas/Cal Minguet El Papiol

Popular
XIX-XX
1933
Tot i que habitada actualment, l'edificació està molt degradada.
Legal
BPU. F61-Catàleg de Patrimoni Arquitectònic del Papiol.
Residencial
7078908DF1877G
Juana Maria Huélamo Gabaldón

Habitatge entre parets mitgeres, amb coberta de teula àrab. Està disposada a dues vessants, amb el carener paral·lel a la façana principal. Consta de planta baixa i pis. S'accedeix al pis mitjançant una escala amb protecció de barana de ferro que continua tancant el primer pis. La planta baixa està degradada, i presenta una marquesina de fibrociment. La planta primera te la porta a dreta, i a esquerra una finestra de proporcions verticals. El fris és massís, i està rematat amb una línia ondulada, al centre de la qual hi ha un medalló molt simple, fet amb pedres incrustades en el qual hi ha, en números romans, la data de l'edificació: "MCMXXXIII". Un reixat molt simple tanca el conjunt a l'exterior.

Domènec Campderrós Amat (1758-1809) és el patriarca conegut de la nisaga de Domènecs que van donar el primer nom a aquesta casa
Al segle XIX (1875 c.) era coneguda com a Cal Fisas, per Josep Fisas Julià, i cap a l'any 1915 com a Cal Pau Xic. Hi vivia aleshores en Pere Alàs Almirall, que era natural de Vilafranca del Penedès. La seva família fou masovera de can Tintorer. Quan es va casar amb la Teresa Molas, la parella va anar a viure a la casa de la noia. Durant la Causa general, en Pere fou acusat d'haver saquejat algunes masies de Vilafranca i fou condemnat alguns anys a presó. El matrimoni no va tenir descendència, però van adoptar la seva neboda Rosa Alàs Arís, filla del seu germà Emili i que durant la Guerra havia anat a viure al Canyet (Ahicart et al., 2019).

Ahicart Amigó et al. (2019) Exposició: Motius de cases i gent. El Papiol: Espai de Recerca pel Patrimoni del Papiol. Biblioteca Municipal del Papiol Valentí Almirall.