Arrossada popular de Castelladral i mostra de vins de Navàs
Navàs

Bages
    Castelladral. Esplanada i alzinar de la bassa del Castell. Sector central del terme municipal. Antic terme del castell de Castelladral. Parròquia de Sant Miquel de Castelladral.
    Carretera de Súria a Viver i Serrateix (B-423), al km. 9,4.

Patrimoni immaterial
    Manifestació festiva
    XX-XXI
    Obert
    Lúdic
    Jordi Piñero Subirana

Festa popular que es celebra a Castelladral el segon diumenge de març des de l’any 1984. L’organitza l’Associació d’Amics i Veïns de Castelladral amb la intenció d’aglutinar socis i revitalitzar el poble, tot recuperant festes i tradicions, però també innovant. De fet, ha esdevingut una festa de retrobament entre els antics pobladors de Castelladral, ja que actualment aquest nucli ha deixat de ser pràcticament un lloc de residència habitual. L’acte principal, que consisteix en un dinar popular amb arròs, es fa a l’ esplanada i alzinar de la bassa del Castell, als afores del poble, vora la Creu de la Santa Missió. L’organització va a càrrec de l’associació i de l’arròs se’n va encarregar la Colla del Pi Tort de Palà de Torroella fins a l’any 2019.

Des de 2012 el mateix dia també se celebra la Mostra de vins del municipi. En un primer moment es va fer a la Plaça del poble, però a l’últim any a la mateixa esplanada per centralitzar els serveis de bar i lavabos. Diverses persones de Navàs, Castelladral i Palà, aficionades a cuidar una vinya i produir vi, mostren la seva collita per tal que la gent pugui provar els seus vins durant la jornada. També s’hi pot trobar una petita fira agroalimentària amb productes locals o de proximitat.

Informació facilitada per Jaume Obradors

Aquest acte va començar el 1984 quan, després d’uns anys que el poble i el territori al seu voltant havia quedat molt despoblat a causa de l’abandonament del camp a les dècades de 1960 i 70, s’acabava de constituir l’Associació d’Amics i Veïns de Castelladral, amb la intenció de tornar a dinamitzar la vida d’aquest petit nucli rural. En les primeres edicions la participació va ser molt notable, i alguns anys es va arribar a un miler de persones. En aquests primers anys la trobada era fortament reivindicativa: s’havia de reconvertir l’edifici de les escoles, la casa consistorial i els pisos del mestre i secretari en un local per al jovent i un alberg de Joventut amb restaurant obert al poble. També s’havia de restaurar el campanar de l’església, s’havia de fer la carretera del Mujal a Castelladral i, sobretot, portar l’aigua corrent des de Navàs. Cada any en la sobretaula es feia balanç d’aquestes qüestions. També s’organitzaven caminades des de Casserres, Navàs i Palà, i hi havia grups que s’encarregaven dels tiquets per anar a l’Arrossada des dels diferents pobles. Els que tenien més presència eren Navarcles, Sant Joan de Vilatorrada, Súria, Navàs, Casserres i Balsareny.

A la primeria, en el mateix lloc però amb una data diferent s’hi va celebrar també una festa particular, la dels Suades, que són una nissaga que té els seus orígens en una família del mas Corretjoles que va tenir dotze fills i que es van escampar pel veïnat més proper. Aquesta trobada va ser molt animada i, en el sobretaula, van sorgir tots els temes reivindicatius abans esmentats.