Sant Martí de Puig-reig

Barroc
    Romànic
    XII-XVIII
    En els anys 1954-58 la Diputació de Barcelona en va fer la restauiració, dirigida per l'arquitecte Camil Pallàs; les obres van donar lloc a l'aparició de les pintures romàniques murals que encara es conserven "in situ".
    BCIL 01
    Religiós
    Parroquia de Sant Martí de Puig-reig
    Rosa Serra Rotés i Jordi Piñero

És una església de una sola nau rematada per un absis semicircular, precedit per un gran arc de mig punt. L'aparell de l'església és ordenat a grans carreus a contrapunt i de dimensions variables i la coberta es compon, a l'interior, de una volta de canó i, a l'exterior, per dues vessants amb teules àrabs. L'absis té una coberta a quart d'esfera que arrenca d'una senzilla imposta. El gruix dels murs laterals descarrega amb un seguint d'arcs formers i a l'exterior per uns massissos contraforts que també sostenen la volta. La façana principal té una portalada d'arc de mig punt sostinguda per columnes i repeteix un esquema típic del romànic clàssic tant en les formes com en les decoracions. A dalt del portal d'accés hi a una finestra de doble esqueixada, coberta amb arc de mig punt adovellat, acaba la façana un campanar d'espadanya.

A l'interior cal destacar la presència d'una sèrie de pintures murals de començaments del segle XIII, que representen moments de la vida de la Verge: l'Anunciació, la Visitació i la Verge amb el Nen i una decoració antrofomorfa d'unes serps entrellaçades.

Anteriorment a l'església actual en va haver una pre-romànica consagrada per el bisbe d'Urgell. Fou edificada dins del recinte del castell terminat de Puig-reig sota el patrocini de Guifré el Pelòs, dins de la seva obra de repoblació a la comarca de Berguedà al segle X. D'aquesta primera construcció no es conserva res. L'església actual es del segle XII i possiblement fou erigida per la família vescomtat del Berguedà. L'any 1187, Guillem de Berguedà cedi l'església i tot el terme del castell als Templers i quan l'ordre fou abolida passa als Hospitalers.
    Durant la Guerra Civil l'església fou incendiada i es varen perdre els retables barrocs que hi havia al interior.

VV.AA. (1994). Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. El Berguedà, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
    SERRA, Rosa (1982). Aproximació a la historia de Puig-reig, Manresa
    AADD. (2011). Pla d'ordenació urbanística municipal. Catàleg del patrimoni arquitectònic, històric i artístic. Ajuntament de Puig-reig. Fitxa b.2
    SERRA, Rosa; SANTANDREU SOLER, M. Dolors; JUNYENT, Francesc; MAZCUÑAN, Alexandre (1985). "Sant Martí de Puig-reig", Catalunya Romànica, vol. XII El Berguedà. Fundació Enciclopèdia Catalana, Barcelona, p. 2…
    VILADES, R. (2007). L'església de Sant Martí, L'ERL núm. 95, p. 12-15