Resclosa del molí de la Quintana Oristà

Osona
Sector central del terme municipal
A 300 metres de la carretera B-433, punt quilomètric 10'400

Obra civil
Modern
XVIII
Regular
Es conserven parcialment els elements de fusta de la resclosa. Es deteriora progressivament amb el pas del temps.
Sí, IPIC. 24.12.119
Sense ús
Generalitat de Catalunya. Departament de Medi Ambient. ACA. c/ Provença, 204-208, 08036 Barcelona
Jordi Compte i Marta Homs

La resclosa del molí de la Quintana es troba situada a la riera Gavarresa a més d'un quilòmetre riera amunt del molí de la Quintana, a uns 300 metres al nord-oest del nucli d'Oristà i a 200 metres al nord de la pista poliesportiva municipal. Es tracta de la resclosa i canal que conduïa l'aigua de la riera Gavarresa al molí de la Quintana. Es conserva un tram d'uns 40 metres del canal, construït amb considerables murs de maçoneria de pedra coronats amb lloses disposades a plec de llibre i amb una alçada conservada que varia entre els 4 i 0'5 metres. La resclosa està formada per un mur de pedra d'uns 30 metres d'amplada i 1'60 metres d'alçada, transversal a la riera, que serveix de talús per subjectar-hi els pals de fusta verticals encaixats a la roca. Alguns d'aquests pals encara es conserven tot i que no es pot precisar quants ja que es troben coberts per vegetació. Tenen una alçada de 1'20 metres d'alçada i estan separats per una distància de 1'40 metres. No es conserven les fustes travesseres que tancaven la resclosa i que s'han podrit i fet malbé amb el temps. A la part de davant de la resclosa es forma un ample gorg i uns metres a sud hi havia unes passeres que servien per travessar la riera. Actualment sols se'n conserven poques restes.

La tercera imatge s'ha extret de l'Inventari de Patrimoni Industrial de Catalunya.

La resclosa del molí de la Quintana va ser construïda per alimentar els dos molins de la Quintana, probablement al segle XVIII, tot i que es va anar reformant posteriorment. Modernament els veïns d'Oristà anaven a banyar-se al gorg que forma la resclosa.

MESTRE, Pere (1998). Inventari del Patrimoni Industrial de Catalunya. Oristà. Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya.