Molí de dalt de la Quintana
Oristà

Osona
    Sector sud-oest del terme municipal
    A 400 metres per pista forestal de la carretera B-433, punt quilomètric 11'000

Edifici
    Modern
    XVIII
    Dolent
    Edifici en estat de ruïna cobert de bardissa.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí, IPIC. 24.111.122
    Sense ús
    Ref. cad.: 010A00034
    Jordi Compte i Marta Homs

El molí de dalt de la Quintana es troba situat a 100 metres a l'oest de la masia de la Quintana i a 50 metres al sud del molí de la Quintana, prop de la riera Gavarresa. Es tracta d'un edifici en estat de ruïna de planta rectangular aproximadament de 11 x 5 metres format per una planta baixa i un pis. Els murs estan construïts amb maçoneria de pedra irregular i la teulada, que era de doble vessant amb aigües a la façana principal i posterior, es troba esfondrada. A la façana nord s'hi troba una porta d'accés, emmarcada amb brancals i llinda de pedra bisellada. A la llinda hi ha la data inscrita de 17+86. A l'esquerra i en un nivell inferior hi ha la sortida d'aigua del molí o carcabà i un arcada amb coronada amb lloses a plec de llibre. Al primer pis s'hi obria una finestra emmarcada amb brancals de pedra treballada, que a l'actualitat es troba parcialment enrunada. Des del carcabà d'aquesta façana en surt un rec que condueix a la bassa del molí de baix de la Quintana situat uns 50 metres al nord.
    La façana oest presenta una finestra al primer pis emmarcada amb brancals de maó i llinda de pedra i a la façana sud hi havia adossada la bassa del molí amb dues entrades o salts d'aigua emmarcades amb dues arcades d'arc rebaixat amb lloses. A nivell de primer pis s'hi obren dues petites finestres.
    Sembla ser que el molí estava pensat per alimentar dues moles ja que es troben dues entrades d'aigua i dues estances interiors, però la bassa del molí actualment només en menava a una. A la sortida del carcabà hi ha un rec que condueix a la bassa del molí de baix de la Quintana i sembla que en algun moment els dos molins varen funcionar junts. No obstant ningú no recorda haver vist funcionar aquest molí petit i ja fa anys que es troba en estat de ruïna.

La tercera imatge s'ha extret de l'Inventari de Patrimoni Industrial de Catalunya.

El molí de la Quintana apareix documentat a mitjans segle XIX, en una relació de cases de la parròquia de Sant Andreu d'Oristà. Tot i així la seva construcció és anterior, del segle XVIII.

MESTRE, Pere (1998). Inventari del Patrimoni Industrial de Catalunya. Oristà. Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya.
    ORDEIG, Ramon (1974). "La Parròquia de Sant Andreu d´Oristà". Ausa, vol. 7, núm. 79. 1974.