Molí de baix de la Quintana Oristà

Osona
Sector sud-oest del terme municipal
A 400 metres per pista forestal de la carretera B-433, punt quilomètric 11'000

Edifici
Modern
XVIII
Dolent
L'edifici no conserva la teulada i la vegetació comença a omplir l'interior i l'entorn més proper del molí.
Sí, IPIC. 24.111.117
Sense ús
Ref. cad.: 010A00034
Jordi Compte i Marta Homs

El molí de baix de la Quintana està situat en un punt enclotat a tocar de la riera Gavarresa, al nord-oest de la masia de la Quintana i pocs metres al nord del molí de dalt de la Quintana i del pou de glaç, ambdós descrits en una fitxa individual.
Es tracta d'un molí format per un volum principal de planta baixa i dos pisos i la bassa adossada al costat est. El volum principal, de planta rectangular força allargada, està construït amb murs de càrrega de maçoneria de pedra parcialment arrebossats, amb carreus treballats delimitant les cantonades i emmarcant bona part de les obertures, especialment les de planta baixa i primer pis. La teulada és de doble vessant amb aigües a les façanes laterals.
La façana principal, orientada al sud, és força estreta i només té una obertura per planta. A la planta baixa hi ha un portal emmarcat amb pedra bisellada i la inscripció "VIVA IESUS BONAVENTURA PUIGRUBI Y QUINTANA 1743" a la llinda. Al primer pis s'observa una finestra amb llinda i ampit de pedra i brancals de maó i a les golfes una finestra emmarcada amb maó.
La façana oest denota dos etapes constructives ja que s'aprecien dos nivells diferents de teulada. A la planta baixa, entre la bardissa i els tres contraforts que hi ha repartits de banda a banda, hi ha dues finestres emmarcades amb pedra bisellada i un portal emmarcat amb pedra treballada. Al primer pis hi ha una finestra emmarcada amb pedra treballada i un balcó amb llinda de pedra i brancals de maó, i a les golfes tres finestres d'arc rebaixat emmarcades amb maó.
A la façana nord s'observa una finestra emmarcada amb monòlits de pedra treballada i un balcó emmarcat amb pedra treballada tapiat. A les golfes hi ha únicament una finestra d'arc rebaixat emmarcada amb maó.
La façana est, inaccessible per la vegetació que hi ha crescut, té la bassa adossada. Es tracta d'una bassa de grans dimensions, delimitada amb murs de maçoneria de pedra, que s'omplia aprofitant l'aigua que abans havia passat pel molí de dalt de la Quintana. Actualment, la bassa s'omple en períodes de pluja.

La tercera imatge s'ha extret de l'Inventari de Patrimoni Industrial de Catalunya.

El molí de la Quintana apareix documentat a mitjans segle XIX, en una relació de cases de la parròquia de Sant Andreu d'Oristà. Tot i així la seva construcció és anterior, del segle XVIII.

MESTRE, Pere (1998). Inventari del Patrimoni Industrial de Catalunya. Oristà. Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya.
ORDEIG, Ramon (1974). "La Parròquia de Sant Andreu d´Oristà". Ausa, vol. 7, núm. 79. 1974.