Lledoners del carrer de Jaume Corbera
Granollers

Vallès Oriental
    Carrer de Jaume Corbera (Barri del Lledoner)
    Al barri del Lledoner

Patrimoni natural
    Espècimen botànic
    Arbre o arbreda d'interès
    Catàleg del Patrimoni Natural. Elements Botànics d’Interès Municipal (EBIM). Ajuntament de Granollers. Aprovat el novembre de 2005, finalitzat el 2009. Núm. Catàleg: EBIM-48.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    EBIM 48
    Altres
    Ajuntament de Granollers
    ARQUEOCIÈNCIA - J. M. Huélamo
    Jordi Piñero Subirana

Lledoner (Celtis australis) de dimensions considerables que està situat al costat de migdia del conjunt de cases de can Mònic. Forma part del catàleg dels Elements botànics d’Interès municipal de Granollers (EBIM-48). És un exemplar de capçada simètrica i arrodonida, que ocupa l’amplada del carrer .

L’arbre va ser coronat de jove a uns dos metres i mig del terra, fent que des d’aquest punt en sortissin deu braços molt potents. Aquests estructuren la copa fins acabar en una fina i densa ramificació que s’omple de nombroses fulles, que proporcionen una bona ombra a l’estiu. Les dures esporgues a que ha estat sotmès aquest lledoner foren probablement fetes per l’aprofitament de la seva incorruptible fusta com a eina del camp (fitxa EBIM-48).

Fins fa poc en aquest indret hi havia dos lledoners, i donaven nom al barri, que es coneix com a barri dels Lledoners. També hi ha l’hostal dels Lledoners i, abans, la masia dels Lledoners. A principis del segle XX aquest barri pertanyia al municipi de Franqueses del Vallès, i encara manté molts vincles amb el municipi veí. Molt a prop d’aquest exemplar es troba el lledoner de can Calet, com a testimoni exemplar del barri del qual formava part.

Els lledoners han estat arbres propis dels paisatges de les masies catalanes, ja que amb la seva fusta treballada en viu es feia imprescindible per a la construcció de forques i altres estris de pagès. És per això que moltes vegades els trobem molt malmesos i amb formes antinaturals.

AUTORS DIVERSOS (2005-2009). Catàleg del Patrimoni Natural. Elements Botànics d’Interès Municipal (EBIM). Ajuntament de Granollers. Núm. Catàleg: EBIM-48.

CUSPINERA I FONT, Lluís et al. (2001) Pla especial de protecció del Patrimoni Històric-Arquitectònic de Granollers. Granollers.

MUSEU DE GRANOLLERS. CIÈNCIES (2001) Arbres d'interès local de Granollers. Llista prèvia Barcelona: Comissió de Cooperació de Museus Locals de les comarques barcelonines, Diputació de Barcelona.