Carrer de Torras i Bages
Granollers

Vallès Oriental
    Carrer de Torras i Bages
    A la zona d'eixample de Granollers

41.610520701185
    Conjunt arquitectònic
    Eclecticisme
    Modernisme
    XIX-XXI
    Necessita algunes actuacions de millora
    Residencial
    ARQUEOCIÈNCIA - J. M. Huélamo
    Jordi Piñero Subirana

Carrer transversal de l'eixample nord granollerí que constitueix un dels principals vials en aquest sentit, tot i que les seves característiques són diverses al llarg del seu recorregut. Surt de la plaça de la Constitució, a tocar el Congost, i en direcció llevant arriba fins a l'antiga carretera quan aquesta comença a anomenar-se carrer d'en Joan Prim. Hi trobem algunes cases unifamiliars de finals del segle XIX o començaments del XX, però també edificacions d'altres tipologies, com l'antiga fassina de Felip Parera, algunes cases modernistes i també construccions més recents. Els edificis que tenen interès des del punt de vista patrimonial són els que ressenyem a continuació:

Números 3-11 (antiga fassina de Felip Parera), 13 (eclèctic), 49 (modernista, JC, 1925), 51 (tipologia tradicional urbana de planta baixa), 57 (eclèctic), 61 (tipologia tradicional urbana de planta baixa més planta pis), 63-65 (tipologia tradicional urbana de planta baixa).

L’eixample de Granollers es va configurar sobretot a la segona meitat del segle XIX. La carretera va substituir l'antic Camí Ral l'any 1848 i el ferrocarril va arribar el 23 de juliol de 1854. La segona línia de ferrocarril va arribar a Granollers el 1875. Fins al 1880 les edificacions s'estenien al sud pel carrer de Ricomà fins a la Creu de Palou, al nord fins la plaça de la Muntanya entorn a la fàbrica de la Font, i a Llevant, entre la nova carretera de Vic i l'antic traçat, i l'estació vella de França. Les línies paral·leles al nord i al sud es van iniciar entre 1862-63 amb la construcció de la fàbrica de Can Piñol i les primeres cases del carrer d'en Prim. Pel que fa al carrer de Torras i Bages en particular, doncs, el seu origen es pot situar a la segona meitat del segle XIX. Antigament s'anomenava carrer de la Riera.

BAULIES I CORTAL, Jordi (1986b). "La industrialització de la vila i la ciutat moderna", Estudis de Granollers i del Vallés Oriental, Núm. 1, Aproximació al medi natural i a la història de Granollers. Granollers: Servei Municipal de Cultura, p. 65-76

GARCIA-PEY, Enric (1990). Recull onomàstic de Granollers: Motius, topònims, nomenclatura, Estudis de Granollers i del Vallès Oriental, Núm. 3, Granollers, Ajuntament de Granollers.