Torre d'estiueig Passeig de les Moreres, 1
Sant Quirze del Vallès
Ubicació
Coordenades:
Classificació
Descripció
Edifici de planta irregular, de forma similar a un quart de cercle amb dos laterals que conformen un angle recte i un altre lateral corbat. A l’extrem nord-est del perfil circular trobem un petit cos quadrangular adossat a mode de tribuna que constitueix la porta d’entrada, força ampla i amb un arc rebaixat. S’hi accedeix a través d’una graonada ja que l’edifici, format per una única planta, es troba elevat respecte el nivell de carrer.
La façana circular correspon a una galeria vidrada amb tres finestrals rectangulars separats per semicolumnes amb capitell jònic d’imitació classicista pròpia de l’arquitectura noucentista. L’edifici té una coberta plana i un remat superior en forma de mur que, després d’una motllura dentada i una petita cornisa, s’alça per damunt la coberta. Aquest ressegueix tot el perímetre de l’edifici i està coronat per diverses esferes decoratives distribuïdes regularment. Damunt la porta d’entrada aquest remat pren una forma ondulada i presenta un medalló al centre amb la inscripció “1929”, que molt probablement fa referència a l’any de construcció de la torre.
La casa està envoltada per un pati separat del carrer mitjançant un mur de pedra amb reixa perimetral que disposa de diversos pilars coronats per elements decoratius ceràmics: en la majoria, grans copes, i en el cas de l’entrada, dues esferes a conjunt amb les del coronament. Al nord-oest de l’edifici s’hi adossa un garatge de planta quadrangular, amb accés directe des del carrer, que imita l’estètica de la torre. Totes les façanes estan pintades de blanc, color que contrasta amb la tonalitat beix dels elements decoratius.
Aquesta torre d’estiueig s’ubica al barri de les Fonts, el més allunyat del nucli antic de Sant Quirze del qual queda separat per la serra de Galliners. Les Fonts té la particularitat que una part pertany al terme municipal de Sant Quirze mentre que l’altra forma part de Terrassa.
Història
Antigament l’indret on s’ubica Les Fonts era un lloc molt tranquil amb tot just algunes masies i, tal i com indica el seu nom, amb molta riquesa d’aigua. El barri es va formar com una urbanització residencial que es va començar a construir al primer quart del segle XX al voltant de la masia de Can Falguera i al costat del baixador del ferrocarril. A partir de 1919, quan el tren elèctric va arribar a les Fonts, famílies benestants de Terrassa i Rubí hi van construir segones residències, generalment en forma de torres d’estiueig estilísticament enquadrades dins l’etapa del Noucentisme. Més endavant el barri es va ampliar en els terrenys de les masies de Ca n’Amat de les Farines i Can Fonollet; a partir de la segona meitat del segle XX va anar creixent el barraquisme d’autoconstrucció de la població immigrada que s’hi anava instal·lant i s'hi van començar a establir indústries.
El 5 de desembre de 2019 l’alcalde de Terrassa i l’alcaldessa de Sant Quirze van arribar a un acord per a l’annexió per part de Terrassa de la part de Sant Quirze, que permetria unificar tot el nucli sota el mateix terme municipal. No obstant això, aquest procés ha quedat, fins al moment, paralitzat.
Bibliografia
CASADO, Irina (2001). Sant Quirze del Vallès. Cossetània Edicions.
DDAA (2024) Catàleg de béns a protegir. Pla d’ordenació urbanística municipal de Sant Quirze del Vallès. Ajuntament de Sant Quirze del Vallès.


