Rellotge de sol de Sant Salvador de Miralles

Modern
    XVIII
    Dolent
    Molt degradat per l'erosio i la manca de manteniment i li manquen algunes parts.
    Pla d'Ordenació Urbanística Municipal de Veciana (2007)
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Si (6117 IPA)
    Sense ús
    08298A003000450000IB
    Jordi Montlló Bolart

Rellotge de sol ubicat a la façana orientada a migdia de la torre del campanar de Sant Salvador de Miralles, just per sobre d'una espitllera. El seu estat de conservació és molt dolent però encara es pot endevinar la seva morfologia. És del tipus vertical declinant i policromat, realitzat damunt d'un arrebossat a base de sorra i calç que ocupava una superfície aproximada d'1 metre d'amplada per 1,20 m. d'alçada. Es conserva el gnòmon de vareta de ferro, senzill i secció circular. S'observen restes de pintura vermella en l'escaire inferior esquerra que formava una sanefa composada per dues línies rectes distants entre elles d'uns cinc centímetres. Per sota del gnòmon hi ha restes de les franges solars pintades de color vermell. Es desconeix si les xifres eren romanes o àrabs i si hi havia algun altre tipus de decoració i/o llegenda.

A l'Arxiu de l'Ajuntament de Veciana hi ha una fotografia de 1969, de la torre on es pot observar el rellotge de sol ja força malmès. No consta en l'Inventari dels rellotges de sol dels Països Catalans de la Societat Catalana de Gnomònica.

La parròquia de Miralles formava part de la baronia de Segur, dels nobles de la família de calders. Després ho foren els Aguilar i des de 1791 pertany a la família Vilallonga.
    Fou construïda en el segle XII i refeta l'any 1767. La reforma es beneeix el 6 d'agost de 1767. L'any 1936, durant la Guerra Civil espanyola , va ser saquejada i cremada

GENERALITAT DE CATALUNYA (1997) Inventari del patrimoni cultural immoble. Patrimoni Arquitectònic. Barcelona.
    GENERALITAT DE CATALUNYA (1997) Inventari del patrimoni arquitectònic de Catalunya: l'Anoia.. Barcelona, pàgs. 231-237.
    SERVITJE, Jordi (2010). Veciana, on el silenci se sent. Ajuntament de Veciana.