Pont sobre la via de Sabadell
Sant Cugat del Vallès

    Vallès Occidental
    Avinguda de Rius i Taulet
    Emplaçament
    Sant Cugat nucli

    Coordenades:

    41.475230330583
    2.0761275733201
    422861
    4591926
    Número de fitxa
    08205 - 394
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Obra civil
    Contemporani
    Segle
    XX
    Estat de conservació
    Bo
    Protecció
    Legal
    BPU
    Revisió del Pla Especial de Protecció de Patrimoni Arquitectònic 2008. Fitxa C-57.
    Accés
    Fàcil
    Estructural
    Titularitat
    Pública
    Ajuntament de Sant Cugat del Vallès
    Autoria de la fitxa
    Daniel Sancho París (Stoa, propostes culturals i turístiques SL)
    Oficina de Patrimoni Cultural

    Pont sobre la via dels Ferrocarrils de la Generalitat construït a principis de segle XX. És un pont de dos ulls, amb un traçat oblic respecte a l'eix de la via.

    Les voltes dels dos ulls del pont són obliqües i contenen una successió d'arcades parabòliques. Aquests arcs són perfilats amb una filada de maons, disposats a sardinell, amb la cara prima i petita a la vista, mentre que en la part reculada són de formigó. D'aquesta manera es produeix una successió d'arcades diafragmàtiques.

    A la façana del pont les dues arcades parabòliques són perfilades amb quatre rosques de maons a sardinell, amb la cara petita i prima a la vista. Totes les arcades es recolzen sobre unes impostes corregudes que, a les boques del pont, estan emfasitzades per un arrebossat a imitació de carreus.

    La façana nord del pont es conserva tal com va ser construïda, amb els murs de contenció front els carrers de Bellaterra i de Caldes de Montbui, tot formant uns talussos enjardinats. Les arcades de la façana sud, en canvi, estan ocultes degut a una ampliació que s'hi va portar a terme els anys 1970, quan s'hi va afegir una estructura de formigó per tal d'ampliar la carretera. 

    El 8 de febrer de 1912 Carles Emili Montañés Criquillón, enginyer industrial i propietari del Mina Grott, que era un túnel que feia el recorregut de Sarrià al pantà de Vallvidriera, va aconseguir la concessió per construir un ferrocarril entre el Sarrià i les Planes, amb la complicitat de l’enginyer i empresari Frank S. Pearson. El dia 1 d’abril del mateix any es va constituir l’empresa Ferrocarriles de Catalunya amb l’objectiu de construir la línia entre Barcelona i el Vallès. El 18 de gener de 1913 l’empresa va obtenir la concessió de la línia de les Planes a Sabadell i Terrassa. El 28 de novembre de 1916 el ferrocarril va arribar al barri de les Planes. El 26 d’octubre de 1917 el ferrocarril va arribar per primer cop a l’estació de Sant Cugat.

    Aquest pont forma part de les infraestructures realitzades en aquesta línia de ferrocarril, en les dècades de 1910 i 1920.

    Ajuntament de Sant Cugat del Vallès. Catàleg de Sant Cugat. Revisió del Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic. 2008.

    MIQUEL, Domènec; CASAS, Jordi (2017). Al tren! Cent anys de ferrocarril a Sant Cugat. 1917-2017. Museus de Sant Cugat - Ajuntament de Sant Cugat i Cossetània Edicions.