Pont sobre els FGC en el carrer Pearson
Sant Cugat del Vallès
Ubicació
Coordenades:
Classificació
Descripció
Pont sota la via del tren de la línia dels Ferrocarrils de la Generalitat, entre Barcelona i Sabadell. Permet el pas del carrer Pearson, que discorre per sota. Consta de dos arcs: un de petit i lateral destinat al pas de vianants, amb arc de mig punt motllurat amb maó col·locat a sardinell. L'altre és el central i de dimensions més grans, amb una volta d'ansa-paner generada a partir d'un arc carpanell. El pont és fet amb paredat de pedra i amb obra de fàbrica a les pilastres. La barana, a part del paredat, conté maons a sardinell.
Història
El 8 de febrer de 1912 Carles Emili Montañés Criquillón, enginyer industrial i propietari del Mina Grott, que era un túnel que feia el recorregut de Sarrià al pantà de Vallvidriera, va aconseguir la concessió per construir un ferrocarril entre el Sarrià i les Planes, amb la complicitat de l'enginyer i empresari Frank S. Pearson. El dia 1 d'abril del mateix any es va constituir l'empresa Ferrocarriles de Catalunya amb l'objectiu de construir la línia entre Barcelona i el Vallès. El 18 de gener de 1913 l'empresa va obtenir la concessió de la línia de les Planes a Sabadell i Terrassa. El 28 de novembre de 1916 el ferrocarril va arribar al barri de les Planes. El 26 d'octubre de 1917 el ferrocarril va arribar per primer cop a l'estació de Sant Cugat. El pont forma part de les infraestructures realitzades en aquesta línia de ferrocarril.
Bibliografia
Ajuntament de Sant Cugat del Vallès. Catàleg de Sant Cugat. Revisió del Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic. 2008.
MIQUEL, Domènec; CASAS, Jordi (2017). Al tren! Cent anys de ferrocarril a Sant Cugat. 1917-2017. Museus de Sant Cugat - Ajuntament de Sant Cugat i Cossetània Edicions.


