Pont sobre els FGC al camí de Can Cabassa
Sant Cugat del Vallès
Ubicació
Coordenades:
Classificació
Descripció
Pont sobre la via del tren construït a la dècada de 1920 quan es va fer la línia dels ferrocarrils de la Generalitat entre Barcelona i Terrassa. Permet salvar la trinxera de la via fèrria perquè hi passi el camí de Can Cabassa.
El pont consta d'una volta d'ansa-paner generada a partir d'un arc carpanell. És fet amb paredat de pedra i amb obra de fàbrica a les pilastres. La barana, a part del paredat, conté maons a sardinell. A nivell del paviment hi ha també una banda de maons a sardinell.
Història
El 8 de febrer de 1912 Carles Emili Montañés Criquillón, enginyer industrial i propietari del Mina Grott, que era un túnel que feia el recorregut de Sarrià al pantà de Vallvidriera, va aconseguir la concessió per construir un ferrocarril entre el Sarrià i les Planes, amb la complicitat de l'enginyer i empresari Frank S. Pearson. El dia 1 d'abril del mateix any es va constituir l'empresa Ferrocarriles de Catalunya amb l'objectiu de construir la línia entre Barcelona i el Vallès. El 18 de gener de 1913 l'empresa va obtenir la concessió de la línia de les Planes a Sabadell i Terrassa. El 28 de novembre de 1916 el ferrocarril va arribar al barri de les Planes. El 26 d'octubre de 1917 el ferrocarril va arribar per primer cop a l'estació de Sant Cugat. El pont forma part de les infraestructures realitzades en aquesta línia de ferrocarril.
Bibliografia
Ajuntament de Sant Cugat del Vallès. Catàleg de Sant Cugat. Revisió del Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic. 2008.
MIQUEL, Domènec; CASAS, Jordi (2017). Al tren! Cent anys de ferrocarril a Sant Cugat. 1917-2017. Museus de Sant Cugat - Ajuntament de Sant Cugat i Cossetània Edicions.


