Pont del Diari
Sant Cugat del Vallès
Ubicació
Coordenades:
Classificació
Descripció
Pont de la via del tren dels Ferrocarrils de la Generalitat que salva el desnivell de la trinxera provocada pel pas de la via fèrria, concretament de la línia entre Barcelona i Sant Cugat. El pont dona continuïtat al carrer que passa per sobre (connexió entre la plaça del Pont del Diari i l'avinguda de l'Estació).
És un pont d'un sol ull, formalitzat amb volta d'ansa-paner. El parament exterior és de pedra, amb maons col·locats a sardinell que dibuixen el perfil de l'arc carpanell. Presenta dues línies d'imposta: una al nivell del paviment i l'altra com a coronament de la barana superior.
Història
El 8 de febrer de 1912 Carles Emili Montañés Criquillón, enginyer industrial i propietari del Mina Grott, que era un túnel que feia el recorregut de Sarrià al pantà de Vallvidriera, va aconseguir la concessió per construir un ferrocarril entre el Sarrià i les Planes, amb la complicitat de l'enginyer i empresari Frank S. Pearson. El dia 1 d'abril del mateix any es va constituir l'empresa Ferrocarriles de Catalunya amb l'objectiu de construir la línia entre Barcelona i el Vallès. El 18 de gener de 1913 l'empresa va obtenir la concessió de la línia de les Planes a Sabadell i Terrassa. El 28 de novembre de 1916 el ferrocarril va arribar al barri de les Planes. El 26 d'octubre de 1917 el ferrocarril va arribar per primer cop a l'estació de Sant Cugat. El pont forma part de les infraestructures realitzades en aquesta línia de ferrocarril.
Posteriorment el pont va ser objecte d'una ampliació, que condiciona l'aspecte que ara té.
Bibliografia
Ajuntament de Sant Cugat del Vallès. Catàleg de Sant Cugat. Revisió del Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic. 2008.
ARRUGA, Claudia; VERNET, Aram (2023). La Floresta (Pearson) desapareguda. Editorial Efadós SL.
MIQUEL, Domènec; CASAS, Jordi (2017). Al tren! Cent anys de ferrocarril a Sant Cugat. 1917-2017. Museus de Sant Cugat - Ajuntament de Sant Cugat i Cossetània Edicions.


