Pintura mural Educar en la memòria, educar per la pau
Granollers

Vallès Oriental
    Carrer del Rec, 19
    A la zona d'eixample de Granollers

Element arquitectònic
    XXI
    Any
    Roc BlackBlock
    Simbòlic
    Ajuntament de Granollers
    Jordi Piñero Subirana

Mural grafit emplaçat en una façana del jardí de can Jonch (seu del Centre de Cultura per la Pau) dedicat a la memòria dels bombardeigs durant la Guerra Civil de 1936, tant el de Gernika com els que va patir Granollers en aquesta mateixa contesa. És obra de l’artista Roc BlackBlock i s’inspira en una foto icònica del bombardeig de Bilbao de Robert Capa, així com en altres imatges de l’època, com una escola de la República o un cartell de l’Ajuntament de Granollers per alertar la població. El mural adopta uns tons sèpia que recorden les fotografies originals, amb la representació principal d’una dona i una nena que fugen del perill (recreació de la foto de Capa). En un dels extrems es poden llegir algunes frases o paraules: “Granollers, vila oberta a la pau”, “Pau, diàleg, educació”.

El mural es troba al costat d’un roure que és descendent de l’arbre de Gernika, el qual hi va ser plantat el 2008, el mateix any que es va inaugurar aquest centre dedicat a fomentar la cultura de la pau.

Art urbà

El Centre de Cultura per la Pau can Jonch es va inaugurar el 24 de maig de 2008. Es commemoraven els 70 anys del bombardeig de Granollers, el dia 31 de maig de 1938. El centre és seu per a entitats de cooperació i acull també espai d'exposicions, aules de formació, centre de recursos i d'informació sobre pau, cooperació i drets humans. També és la seu del Consell municipal de cooperació i solidaritat. El dia de la inauguració es va plantar al jardí un plançó del roure de Gernika. De l’arbre de Gernika se’n van obtenir diversos plançons que es van distribuir en indrets significatius.

El mural es va realitzar l’any 2018, coincidint amb els 10 anys de l’obertura del centre de can Jonch. És obra de l’artista Roc Blackblock, i s’inscriu dins del projecte d’art urbà impulsat per l’Ajuntament de Granollers sota la denominació Murs que parlen. Es va iniciar l’any 2006 amb el propòsit de millorar el paisatge urbà a partir de la intervenció artística. Consisteix en la promoció d’intervencions muralistes en parets mitgeres de la ciutat per artistes d’abast internacional (Web Ajuntament de Granollers). Aquest mural, titulat “Educar en la memòria, educar per la Pau” es va inaugurar el 24 de novembre de 2018, el mateix dia que el mural “Refugi”, de Cinta Vidal, que s’inspira en els refugis antiaeris i que està situat a la cruïlla entre els carrers Muralla i Catalunya.

Roc Blackblock ha estudiat disseny gràfic a l'Escola Elisava de Barcelona, i il·lustració a l'Escola d'Art Serra i Abella, a l'Hospitalet de Llobregat. Es defineix com a il·lustrador "tot terreny": murs, pell, paper, llenç, formats digitals... És en l'art urbà on ha concentrat i consolidat el seu bagatge per les diferents disciplines gràfiques. El seu treball està estretament lligat als moviments socials i a noves formes d'entendre la ciutat i l'espai públic. Algunes de les seves intervencions més destacades són les façanes de la Biblioteca Mercè Rodoreda, d'Horta Guinardó; del Casal de Joves de Roquetes; del Centre Social Can Vies o del Casal de Joves de Ripollet.