Passeig del Doctor Francesc Fàbregas

Residencial
    ARQUEOCIÈNCIA - J. M. Huélamo
    Jordi Piñero Subirana

El passeig del Doctor Francesc Fàbregas de Palou forma un interessant conjunt d'avinguda semi-rural on es combinen la presència de bona part dels edificis representatius de l'antic nucli de Palou amb una bona vista de la plana agrícola. El seu traçat discorre entre la carretera del Masnou i la plaça del canonge Josep Oliveras, que marca el seu final. El vial compta amb un conjunt de plàtans que formen un passeig molt agradable.

Els edificis que es troben en aquesta avinguda són els següents: Cases dels Mestres, Escoles de Palou, can Perdiu, can Xicó, can Ventosa, cal Pla, can Xicó, can Ronses i la Rectoria. Al final, fent de tancament visual, trobem l'església parroquial de Sant Julià de Palou.

Palou havia estat un municipi independent fins que l’any 1928 fou agregat a Granollers. S’hi conserven diverses masies aïllades, d’origen medieval, algunes de notable interès. Als segles XIX i XX van anar sorgint un bon nombre de cases de pagès més petites que es troben més o menys agrupades en barris o carrers. Són els barris de can Mayol, can Giró, can Tries, can Bou, Sant Julià, el Junyent, Sant Salvador, can Tinet, Sant Josep, Sant Joan, can Torres o cal Rei. I a la zona central de la plana s’estén un petit nucli més compacte entorn de la parròquia i del Passeig del Doctor Francesc Fàbregas.

El doctor Francesc Fàbregas i Mas (Barcelona 1857-1933) exercí com a cirurgià a Granollers, on la seva família hi tenia terrenys. Filàntrop i també polític, fou mecenes de l'hospital-asil de Granollers, i promotor de l'automobilisme a Catalunya. El 1928 fou declarat fill adoptiu de Granollers.

CUSPINERA I FONT, Lluís et al. (2001) Pla especial de protecció del Patrimoni Històric-Arquitectònic de Granollers. Granollers.

MUSEU DE GRANOLLERS. CIÈNCIES (2001) Arbres d'interès local de Granollers. Llista prèvia Barcelona: Comissió de Cooperació de Museus Locals de les comarques barcelonines, Diputació de Barcelona.