Monòlits de la Ruta Verdagueriana
Folgueroles

Osona
    Terme municipal de Folgueroles
    Al costat dels indrets verdaguerians situats tant dins del nucli urbà com del terme municipal de Folgueroles
    539 m.s.n.m

Element arquitectònic
    Popular
    XX
    Alguns elements han patit actes vandàlics
    Cultural
    Fundació Jacint Verdaguer
    Adriana Geladó Prat

Conjunt de monòlits relacionats amb la figura del poeta folguerolenc Jacint Verdaguer, instal·lats al costat dels llocs verdaguerians més assenyalats situats dins del terme municipal de Folgueroles i els seus voltants. Formen part de la Ruta Verdagueriana de Folgueroles i presenten una forma trapezoidal irregular d’uns dos metres d’alçada, amb un basament rectangular i una llosa plana com a coberta. Estan bastits amb carreus de pedra picada de Folgueroles i integren una placa rectangular de pedra gravada amb fragments de l’obra del poeta referits al lloc on estan instal·lats. A la part superior integren una placa rectangular de pedra més petita, gravada amb el nom de ruta, el número de l’element i l’escut de Catalunya. Majoritàriament, aquests monòlits estan situats per diversos indrets significatius del terme municipal i n’hi ha alguns que foren patrocinats per particulars. En aquests casos hi ha instal·lada una placa commemorativa en referència a aquest fet. Pel que fa als indrets verdaguerians situats dins del nucli urbà de Folgueroles, cal especificar que simplement estan assenyalats amb les mateixes plaques identificatives referents a la ruta, com en el cas dels monòlits. En total hi ha una trentena de llocs assenyalats, tant dins del nucli urbà com del terme municipal i els seus voltants.

Aquests monòlits es començaren a instal·lar l’any 1989 i formen part de la Ruta Verdagueriana de Folgueroles, un itinerari guiat pels indrets més emblemàtics del terme relacionats amb el poeta folguerolenc Jacint Verdaguer. La ruta dona a conèixer els llocs de naixement, infantesa i adolescència que freqüentava el poeta i que marcaren la seva vida i la seva obra. La ruta s’inicia en el monument de l’Atlàntida, situat a l’entrada del poble, i circula tant pel nucli urbà de Folgueroles com pel terme municipal. Fou inaugurada pel president del Parlament de Catalunya, Joaquim Xicoy, el mes de maig de l’any 1989. Des de la Casa Museu Verdaguer s’organitzen visites guiades a aquests punts emblemàtics, on s’explica i contextualitza cada indret i es reciten textos verdaguerians. Alguns monòlits foren patrocinats per particulars.

TORRENTS, Ricard (1992). Ruta verdagueriana de Folgueroles. Folgueroles: Amics de Verdaguer, Casa-Museu Verdaguer, p. 7-8.