Monòlit a les Víctimes del 17 de gener de 1875
Granollers

Vallès Oriental
    Camí del Cementiri s/n, 08400-GRANOLLERS
    Dalt d'un turó que domina el municipi

Patrimoni moble
    Element urbà
    Realisme
    XIX
    Any
    E. Gispert
    PEPHA nou Fitxa. Núm. S-07
    Restringit
    Simbòlic
    Ajuntament de Granollers, Plaça de la Porxada, 6, 08400-GRANOLLERS
    ARQUEOCIÈNCIA - J. M. Huélamo

Monòlit situat al final del Cementiri al costat de Ponent de l'Avinguda central. Presenta la següent inscripció a la peanya "A la memòria de las víctimes del 17 de gener del 1875". La data és del 17-1-1889. Hi ha una corona martirial de llorer a la peanya i un escut de Granollers.

Proposta de protecció al nou PEPHA Fitxa. Núm. S-07

La tercera guerra carlina va ser especialment forta al Vallès. El 17 de gener de 1875, 3.000 carlins a les ordres del comandant general de Catalunya, Rafael Tristany, van entrar a la Vila i la varen saquejar, van destruir les fortificacions, l'arxiu municipal i els llibres del Registre Civil i se'n van endur l'alcalde, Pere Maspons, i 34 veins més que no foren alliberats fins el 15 de febrer després de pagar un rescat de 175.000 pessetes aportades per subscripció pública i un emprèstit municipal (SESÉ, 1987b). El 1872 es va construir una muralla, a Granollers, molt més feble que la medieval, ja que en formaven part les tàpies de les cases i les pròpies edificacions. Hi ha qui afirma que era més un control de mercaderies i persones que no pas un element defensiu (SESÉ, 1987c).

BAULIES I CORTAL, Jordi (1986) "La industrialització de la vila i la ciutat moderna", Estudis de Granollers i del Vallés Oriental, Núm. 1, Aproximació al medi natural i a la història de Granollers, pp. 65-76 Granollers: Servei Municipal de Cultura.

CUSPINERA I FONT, Lluís et al. (2001) Pla especial de protecció del Patrimoni Històric-Arquitectònic de Granollers. Granollers.

GARRELL I ALSINA, Amador (1960) Granollers, vila oberta, Granollers, Gràfiques Garrell.

MUSEU DE GRANOLLERS. CIÈNCIES (2001) Arbres d'interès local de Granollers. Llista prèvia Barcelona: Comissió de Cooperació de Museus Locals de les comarques barcelonines, Diputació de Barcelona.

SESÉ, Jaume (1987b) 2. El creixement industrial. Granollers al segle XIX, Col. Coneguem Granollers, núm. 2., Granollers, Ajuntament de Granollers.

SESÉ, Jaume (1987c) 3. Les muralles. La vila medieval, Col. Coneguem Granollers, núm. 3., Granollers, Ajuntament de Granollers.