Manxa de la Ferreria de can Rovira
Rupit i Pruit

Osona
    Carrer de la Barbacana, 6-8
    A la casa de can Rovira, formant part de la col·lecció de la Ferreria
    845 m.s.n.m

Patrimoni moble
    Objecte
    Modern
    XVIII
    Cultural
    Ajuntament de Rupit i Pruit
    Adriana Geladó Prat

Manxa de grans dimensions constituïda per un esquelet o caixa de fusta format per diverses costelles i folrat amb cuir adobat, pintat i clavat amb tatxes. Presenta dues anses cilíndriques laterals i una boca que encara conserva el tub que la connectava amb la tovera. És sostinguda per un sistema de tirants de ferro i s'acciona per mitjà d'una palanca que, subjectada per la cúa, travessa la paret adjacent a la ferreria a través d'un orifici practicat a la part superior del mur. A l'extrem oposat de la palanca hi hi una maneta que permet moure-la des de la fornal. La manxa injectava aire a la primitiva fornal que no es correspon amb l’actual. Ho confirma el fet que es troba encarada a la ferreria i comunicada amb aquesta a través de dos orificis: el corresponent a la boca de la manxa, que connectava amb l'antiga tovera, i el que permet el pas de la palanca d'accionament.

Aquest element està relacionat amb la nissaga de ferrers de la casa de can Rovira, establerts a l’edifici des de l’any 1711 de la mà de Pere Rovira. Els darrers membres que van exercir com a ferrers van ser els germans Pere i Francesc Rovira i Gallifa, que van estar en actiu fins l’any 1973.

AMENÓS, Lluïsa (2020). Inventari de la Ferreria i el taller metal·lúrgic de can Rovira (Rupit). Ajuntament de Rupit i Pruit, Oficina de Patrimoni Cultural. Diputació de Barcelona [inèdit].