Col·lecció de la Ferreria de can Rovira

Cultural
    Ajuntament de Rupit i Pruit
    Adriana Geladó Prat

Col·lecció d’alt valor patrimonial situada a la planta baixa de can Rovira i relacionada amb l’antiga ferreria establerta a la construcció des de principis del segle XVIII. La col·lecció està formada tant pels espais on s’emplaça com pels materials relacionats amb l’activitat d’una ferreria preindustrial, una carbonera i un taller metal·lúrgic corresponent a la primera industrialització. Aquests espais estan emplaçats en dues finques adjacents datades al segle XVII: la ferreria i la carbonera, al núm. 8, i el taller metal·lúrgic, al núm. 6. L’espai principal de la ferreria era l’obrador, on es conserva el fornal i les eines. El segon espai era l’antiga carbonera, on es troba la manxa del fornal. El taller metal·lúrgic ocupa un únic espai sense divisions que és accessible des de la ferreria i també des del carrer; conserva tots els elements propis de la primera mecanització de l’ofici: el torn de fressa, el trepant de columna, la mola d’esmolar i polir, la serra de vaivé i el conjunt d’embarrats que proporcionaven la força motriu. La col·lecció compta amb un total de 694 objectes destinats a la producció del ferro (327 elements del fons de la ferreria i 367 del taller metal·lúrgic).

L'any 1711 es va establir el ferrer Pere Rovira, que va iniciar la nissaga de ferrers de la casa de can Rovira. Els últims que van exercir com a ferrer van ser els germans Pere i Francesc Rovira i Gallifa, el darrer va ser alcalde de Rupit a partir del 1943, i els dos germans van ser els constructors del pont penjat. La ferreria va estar en actiu fins el 1973 i se’n conserven els utensilis originals, així com també la porta exterior on encara es poden veure les marques de les proves que hi feia el ferrer. El registre i catalogació de tot l’utillatge conservat fou efectuat entre els mesos d’agost i novembre de l'any 2020.

AMENÓS, Lluïsa (2020). Inventari de la Ferreria i el taller metal·lúrgic de can Rovira (Rupit). Ajuntament de Rupit i Pruit, Oficina de Patrimoni Cultural. Diputació de Barcelona [inèdit].

TRUJOLS, Antoni; GUTIÉRREZ, Ernest (1998). “La ferreria de Rupit”. Els Cingles de Collsacabra, any XIX, núm. 40, p. 12-13.