Encluses de la Ferreria de can Rovira
Rupit i Pruit

Osona
    Carrer de la Barbacana, 6-8
    A la casa de can Rovira, formant part de la col·lecció de la Ferreria
    845 m.s.n.m

Patrimoni moble
    Col·lecció
    Modern
    Popular
    XVIII/XIX
    Any
    Cultural
    Ajuntament de Rupit i Pruit
    Adriana Geladó Prat

Enclusa situada al costat de la fornal de l’antiga ferreria de can Rovira, damunt del seu cep. Està formada per una massa de ferro, amb un cos central rectangular i dues punxes o bigòrnies a cada extrem. Porta la inscripció “BA [ ] GA / 1710” cisellada al frontal, amb unes sanefes d’emmarcament fetes a base de puntejats i línies en ziga-zaga, i un asterisc o estrella esquematitzada de 6 puntes. S’ha atribuït a les produccions d’encluses baganeses del segle XVIII.

Al mateix temps, dins del recinte de l'antiga ferreria, hi ha una altra enclusa de Bagà datada amb l'any 1842 gravat al frontal, flanquejant el característic floró de 8 pètals.

La família Ripoll de Bagà eren fabricants d’encluses des de principis del segle XVIII i fins a mitjans del XIX. Les seves famoses encluses, bellament decorades amb el nom de Bagà i la data de fabricació gravada en un dels costats, donaren a conèixer el nom de Bagà arreu de Catalunya, arribant a estar presents en gran part de les ferreries avui desaparegudes.

AMENÓS, Lluïsa (2020). Inventari de la Ferreria i el taller metal·lúrgic de can Rovira (Rupit). Ajuntament de Rupit i Pruit, Oficina de Patrimoni Cultural. Diputació de Barcelona [inèdit].

COROMINAS I CAMP, Ramon (2020). “Les encluses baganeses”. L’Erol, núm. 143, p. 46-50.