Grup de gegants i capgrossos
Calldetenes

Osona
    Nucli urbà de Calldetenes. Ajuntament de Calldetenes. Pl. Onze de Setembre s/n (08506 Calldetenes)
    Ajuntament de Calldetenes. Pl. Onze de Setembre s/n (08506 Calldetenes)

Patrimoni moble
    Objecte
    XX-XXI
    Casa Ingenio. Aleix Sala. Albert Cabanes, Carme Vila
    Científic
    Privada accessible
    Escamot dels diables. Pl. Onze de Setembre s/n (08506 Calldetenes)
    Raquel Valdenebro Manrique

L'entitat Escamot dels diables de Calldetenes, encarregada de l'organització dels actes de la Festa Major, compta amb un conjunt de gegants i cap-grossos, que amenitzen els actes festius al llarg de tot l'any. El gegant POTACO té un pes d'uns 15 kg i alçada d'entre 220 cm i 230cm. El seu constructor fou l'Aleix Sala i L'Albert Cabanes. La Carme Vila li va confeccionar el vestit. No representa cap personatge en especial, ja que la seva construcció, promoguda per l'associació Escamot dels Diables, encarregada de l'organització del correfoc de la festa Major, el que volia era augmentar els recursos pirotècnics, sense lligar-ho a cap simbolisme especial. Representa, per tant un dimoni. Aquest gegant vesteix amb un peto vermell, una capa negra destenyida i retenyida de color verd, i com a element identificatiu du a la mà unes forques d'avellaner. SOPETES és el nom de l'altre gegant. Té un pes aproximat de 40 kg. i una alçada de 3,7 m. Es tracta d'un gegant de fabricació pròpia, derivat de l'adaptació d'un cap-gros. El cap és de cartró i fibra i el cos és de fusta. No representa cap personatge en especial. Vesteix amb una capa vermella i una túnica ratllada A més a més hi ha 4 CAP-GROSSOS; els noms que tenen són: el guenyo, el pagès, la reina -que és una reproducció de la reina del conte de la blancaneus- i la princesa, anomenada Marilyn, que és una rèpicla de la Marilyn Monroe. N'hi havia un altre que es va adaptar com a gegant, i que es va convertir en el Sopetes. La seva construcció va ser obra de la Casa Ingenio de Barcelona. Els vestits originals es van perdre, però els nous són replica dels personatges que representen.

Caldria potenciar aquests elements com a elements identitaris dins de les festivitats de Calldetenes, ja que en tots els casos han nascut de la iniciativa particular dels seus habitants, fets amb els seus propis recursos.

La data d'estrena del gegant anomenat Potaco fou la nit de Sant Joan de l'any 2000, a Calldetenes. La seva construcció fou iniciativa de l'entitat Escamot dels diables de Calldetenes, encarregada dels espectacles pirotècnics de la Festa Major i la festa de Sant Joan. El seu objectiu era augmentar la imagineria dels seus espectacles. Fou construït com un gegant de forma purament casual. La data d'estrena del gegant Sopetes fou el setembre de l'any 1982, durant la cercavila de la Festa Major. És un gegant de fabricació pròpia, adaptació d'un cap-gros, i va ser la iniciativa del grup de teatre infantil Trecaclosques. L'objectiu de la seva construcció fou animar la festa i el cercavila. Està vinculat al poble. Les seves sortides han estat escasses. Va sortir el primer any i prou; es va treure esporàdicament un dia a la festa de darrera els horts, per iniciativa de una colla de jovent de l'esplai. Els cap-grossos són de l'any 1982, i han estat recentment restaurats i reestrenats el dia de la mercè del 2005, el dia del pregó de Festa Major del 2005, concretament el dia 23 de setembre. La seva construcció va ser motivada per la celebració de la Festa Major, i tot perquè algunes persones (Josep Saborit, i Mª Teresa Font, ... ) del poble van voler que la festa fos més amena i van proposar a l'Ajuntament que si ells realitzessin actes per al gent com les sardanes, que ells farien cap-grossos i tota una sèrie d'activitats per als més petits.

AA.DD. ( 1995) Calldetenes. Imatges en el temps. Primera part (1911-1960). Ajuntament de Calldetenes. Calldetenes VILAMALA I SALVANS, J (2002) De Sant Martí de Riudeperes a Calldetenes. Passat i present d'un poble viu. Ed. El Mèdol. Calldetenes.