Gorg de la passera de can Bosc
Figaró-Montmany

Vallès Oriental
    Montmany. Sot del Bac
    Riereta. Sota Can Bosc.

4619720
    Patrimoni natural
    Zona d'interès
    Ref. cad.: 004A09001
    Anna M. Gómez Bach

La riera de Vallcàrquera presenta al seu tram baix una sèrie de formacions rocoses que l'aigua ha obert donant formes diverses, una de les més rellevants, és sense cap mena de dubte aquest petit gorg. Aquest clot més o menys pregon es troba obert en el llit d'un corrent d'aigua, on aquesta s'entolla o alenteix el seu curs. Està format per un saltant d'aigua, més o menys abundant, segons la pluviositat de la temporada, i que dóna a una petita bassa natural de la que s'escola l'aigua que continua per la riereta vers el nord-oest. En aquest punt també es documenta una intensa fauna i flora típica de la zona de ribera. Les riuades i l'artificialització de la ribera del Congost han disminuït la presència d'arbres de ribera que afortunadament encara és prou important en el conjunt del terme gràcies a la pervivència de zones com la verneda de Vallcàrquera i, en menor mesura, als bosquetons de ribera del torrent del sot del Bac, de la riera dels Sots Feréstecs i de petites torrenteres del municipi.

Aquest gorg obert a la riera de Vallcàrquera, està situat al peu de Can Bosc, abans d'arribar al tram conegut com la Riereta i de desguassar al riu Congost. Les lleres dels cursos fluvials han estat un lloc de pas obligatori per les diverses espècies tan d'animals com pels humans. Es tracta d'un espai que ben segur va ser utilitzat per abeurar o abastir-se d'aigua, un lloc de pas i punt de trobada al llarg del temps i, a més a més un hàbitat natural per a les nombroses diverses espècies de ribera. A nivell antròpic el seu ús també ha estat divers; des de bassa per regar els horts propers, també com a punt d'abastiment d'aigua i energia; així com d'espai per a diverses activitats de lleure, lloc de passeig i per banyar-se. La seva proximitat al mas Bosc documenta el seu ús antròpic des de la baixa edat mitjana, tot i que de ben segur, aquest es podria recular fins a la prehistòria.

AADD. 2004. Pas a pas. 3 excursions per conèixer la natura, el paisatge i la història de Figaró-Montmany. Ajuntament de Figaró-Montmany.