Gegants nous de Sant Adrià de Besòs: en Pau i Na Musa.
Sant Adrià de Besòs

Barcelonès
    Centre Cultural Besòs, Plaça Josep Tarradellas

Patrimoni moble
    Col·lecció
    XXI
    Any
    Ramón Aumedes Sarandaca. Fàbrica de les Arts, Roca Umbert.
    Física (Centre Cultural Besòs).
    Restringit
    Cultural
    Ajuntament de Sant Adrià de Besòs (Plaça de la Vila,12 - 08930)
    Equip de treball de l'Arxiu Municipal de Sant Adrià de Besòs "Isabel Rojas Castroverde" (ASAB)

Parella de gegants formada pel Pau i la Musa. S'anomenen els gegants nous per distingir-los de l'Adrià, la Natàlia i l'Eulàlia, que són anteriors. I van representar a Sant Adrià de Besòs durant la celebració del Fòrum de les Cultures que es va celebrar l'any 2004. Difonen dues idees que perduraran a la celebració del Fòrum: la Pau i la Cultura. En Pau porta un colom blanc a les mans, en actitud d'emprendre el vol, al·legoria inequívoca de la representació de la pau. El nom del gegant va ser escollit tant pel seu origen català, com pel que representa en si mateix. La parella de gegants porta unes robes que recorden als pobles de la mediterrània com grecs i romans. La Musa porta una lira, al braç esquerre, i fa el gest de voler tocar-la amb l'altra mà, això fa que el seu posat es desviï lleugerament cap a l'esquerra. La Musa és cadascuna de les nou deesses que presidien les arts i les ciències a la mitologia grega, en especial el cant i la poesia. La música és una demostració cultural universal que unifica els pobles i un nom idoni per la geganta a causa del seu motiu de creació, el Fòrum de les Cultures. Al bateig dels dos gegants es van convidar 20 colles d'arreu i va ser el 15 de maig de 2004 al riu Besòs. Els padrins van ser els gegants de Tivissa, amb més de 150 d'història.

El 2001 es va formar la Colla de Geganters de Sant Adrià que actualment porta els gegants. El 2014 els geganters van celebrar el 25è aniversari de l'Adrià, la Natàlia i l'Eulàlia.

Els primers gegants de Sant Adrià daten de l'any 1945. Eren un rei i una reina que no van durar molt, ja que van tenir un accident de camí a la parròquia del Bon Pastor per la seva processió. Anys més tard, es parlava de fer uns gegants nous, pensant que aquests podien ser personatges tradicionals del poble en comptes de gran figures, i, així, va sorgir la idea de que aquests estiguessin basats en els passadors, aquells que tenien cura de traspassar el riu Besòs amb la gent al coll. D'aquesta manera, el 1988 van apareixen com a nous gegants l'Adrià, la Natàlia, i la seva filla, Eulàlia. El març de l'any 2000, l'associació Dones del Futur va convocar un concurs de dibuix sobre els gegants. Els nens i nenes que van concursar van haver de dibuixar-los amb una vinyeta explicant la relació d'aquests amb l'ofici dels passadors. Anys més tard, el Fòrum de les Cultures de Barcelona, l'any 2004, va ser un projecte creat per la mateixa ciutat gràcies a l'interès d'impulsar el seu creixement i projectar-se internacionalment. Les diverses exposicions universals, 1888 i 1929 i la celebració dels Jocs Olímpics el 1992, van ser la base històrica d'aquest nou esdeveniment a Barcelona. Aquest va ser enfocat cap al futur, centrant-se en l'àmbit de les cultures i tractant preocupacions actuals com la diversitat cultural, el desenvolupament sostenible i les condicions de pau. El Fòrum va ser pensat com un espai de trobada, de diàleg i de reflexions. El projecte va ser creat a Barcelona però es va estendre fins a Sant Adrià de Besòs, ja que l'espai escollit per acollir l'esdeveniment ocupava gran part del port marítim de la ciutat i part de la zona de les indústries al marge dret del riu. La ciutat acollia un esdeveniment internacional i una de les seves aportacions va ser la creació de dos nous gegants, en Pau i la Musa. L'alcalde en aquell moment, Jesús Maria Canga Castaño (1996-2013), va proposar que una de les diverses aportacions que Sant Adrià de Besòs faria al Fòrum de les Cultures serien els dos gegants que representarien la tradició popular catalana. La parella de gegants tenien com a objectiu simbolitzar el poble de Catalunya com un lloc d'acollida i d'arrelament de molts altres. La pau, representada pel gegant i la música per la geganta, són una demostració cultural que tots els pobles d'arreu tenen i comparteixen, com també dos dels elements més importants del Fòrum.

FÓRUM BARCELONA 2004. (2004) "Fórum Barcelona 2004. Una nova cita mundial al voltant de la sostenibilitat, la diversitat i la pau". Fórum Barcelona 2004. LLANÉS GUTIÉRREZ, F. (1950): Viaje a San Adrián del Besós. Guía práctica y curiosa de la población. Viure Sant Adrià de Besòs. Butlletí d'informació municipal. Núm. 78, setembre 1988. http://geganters-de-sant-adria.blogspot.com.es/search/label/En%20Pau%20i%20Na%20Musa