Forns de guix de les Guixeres
Capolat

Berguedà
    Es troba en la zona de l'antiga parròquia de Sant Andreu de Farners, a la part oriental del municipi de Capolat.
    Al costat d'una pista forestal que s'agafa a Ca la Bruta.

Edifici
    XVIII, XIX, XX
    Dolent
    Els forns estan enrunats i plens de vegetació que està debilitant les estructures.
    Sense ús
    08044A002000180000SR
    Marta Sánchez Soler - Societat d'Arqueologia del Berguedà

Estructura composta per dos forns de guix, l'un al costat de l'altre, que estan adossats a un marge. Els dos tenen la boca orientada al sud-oest. Els murs estan fets de pedres de diferent tipus: sorrenca, tosca, calcària i guix.

El forn del costat nord-oest sembla més antic i consta d'una cambra de planta rodona, de 2,20 m de diàmetre, encabida en una construcció quadrangular. Els murs tenen un gruix d'aproximadament 70 cm i la part baixa està excavada en la roca. Actualment, l'estructura es troba parcialment enrunada.

El forn del costat sud-est sembla posterior a l'anterior. La cambra de cuita, en aquest cas, té una forma el·líptica amb una mida de 2,80 m x 1,50 m i es troba dins d'una estructura de planta rectangular. El forn està construït sobre un llit de guix. La porta té un arc apuntat, pràcticament triangular, fet amb dovelles bastes. A l'interior hi ha una graella amb 5 barres de ferro de diferent gruix reaprofitades d'altres usos.

El topònim de la Guixera ens està parlant que ens trobem en un lloc on es produeix guix. L'obtenció de guix i calç va ser una pràctica habitual en els llocs on hi havia pedra calcària. Normalment, els forns es construïen a prop de les seves respectives pedreres i sempre més avall d'aquestes, així la càrrega resultava més fàcil. Els forns s'omplien fent una falsa cúpula recolzada sobre una banqueta que es trobava a la part inferior, deixant espai a sota per la fogaina. A sobre de la volta s'anaven col·locant diferents filades de pedra. El forn es carregava deixant forats entre les pedres perquè el foc pogués pujar i coure tota la pedra. A la cambra de foc s'encenia el foc i un cop aconseguida la temperatura adequada es tapava la boca per mantenir-lo calent. Després es deixava refredar la càrrega i s'esbotzava per la boca del forn i es recollia amb pales.

Dels dos forns conservats en aquest punt de la guixera, el més antic és el del costat nord-oest, possiblement del segle XVIII. És possible que en començar-se a degradar aquest forn decidissin construir-ne un de nou al costat, fet que ja hauria succeït al segle XIX-XX.

SOCIETAT D’ARQUEOLOGIA DEL BERGUEDÀ (2004) Inventari i Catalogació del Patrimoni Cultural moble i immoble del Municipi de Capolat. Inèdit.