Forn de guix de les Guixeres
Capolat

Berguedà
    Es troba en la zona de l'antiga parròquia de Sant Andreu de Farners, a la part oriental del municipi de Capolat.
    A uns 20 m de la casa de la Guixera en direcció nord.

Jaciment arqueològic
    Popular
    XIX
    Dolent
    Enrunat i cobert de vegetació.
    Sense ús
    08044A002000180000SR
    Marta Sánchez Soler - Societat d'Arqueologia del Berguedà

Restes d'un forn de guix de planta rectangular. Els murs eren de pedra sorrenca, amb un gruix d'uns 50 cm. Està longitudinalment orientat de nord a sud i, com és normal en aquest tipus d'elements, està adossat a un marge. No  es pot dir gaire més sobre la seva estructura, ja que està en molt mal estat de conservació.

El topònim de la Guixera ens està parlant que ens trobem en un lloc on es produeix guix. L'obtenció de guix i calç va ser una pràctica habitual en els llocs on hi havia pedra calcària. Normalment, els forns es construïen a prop de les seves respectives pedreres i sempre més avall d'aquestes, així la càrrega resultava més fàcil. Els forns s'omplien fent una falsa cúpula recolzada sobre una banqueta que es trobava a la part inferior, deixant espai a sota per la fogaina. A sobre de la volta s'anaven col·locant diferents filades de pedra. El forn es carregava deixant forats entre les pedres perquè el foc pogués pujar i coure tota la pedra. A la cambra de foc s'encenia el foc i un cop aconseguida la temperatura adequada es tapava la boca per mantenir-lo calent. Després es deixava refredar la càrrega i s'esbotzava per la boca del forn i es recollia amb pales.

Aquest forn en concret sembla correspondre a una cronologia del segle XIX.

SOCIETAT D’ARQUEOLOGIA DEL BERGUEDÀ (2004) Inventari i Catalogació del Patrimoni Cultural moble i immoble del Municipi de Capolat. Inèdit.