Font del Francàs o del Grau Sant Agustí de Lluçanès

Osona
Sector central del terme municipal
Entre les masies del Grau i Casanova del Francàs

Element arquitectònic
Popular
Convindria retirar la vegetació que cobreix l'estructura de pedra de la font.
Ref. cad.: 004A00005
Jordi Compte i Marta Homs

La font del Francàs o del Grau està situada entre les masies del Grau i Casanova del Francàs, dins el nucli històric de Sant Agustí de Lluçanès.
Es pot accedir a la font baixant des de la carretera BP-4654 entre la Casanova del Francàs i l'edifici de l'Ajuntament vell o bé des de el camí veïnal que porta a la masia del Grau i l'església de Sant Agustí.
Es tracta d'una font de pou, construïda per sota el nivell de la Casanova del Francàs, que es troba just al damunt. Des de l'exterior es pot observar una estructura de pedra coberta de vegetació amb una obertura coronada amb arc rebaixat. L'obertura queda tancada per una porta petita de fusta que separa el pou de l'exterior. L'aigua que sobra es diposita, mitjançant una canalització, en el viver del Grau, que és una estructura de pedra que actualment s'utilitza com a dipòsit però que també havia servit com a safareig.

El fet que la font es trobi en un punt limítrof entre les dues masies, provoca una confusió sobre la seva denominació.