Fons bibliogràfic de la Casa Museu Verdaguer
Folgueroles

Osona
    Carrer major, 7
    Al bell mig del nucli antic de Folgueroles, al tram inicial del carrer Major
    543 m.s.n.m

Patrimoni documental
    Fons bibliogràfic
    XIX-XX
    Restringit
    Cultural
    Privada accessible
    Fundació Jacint Verdaguer
    Adriana Geladó Prat

Fons bibliogràfic especialitzat en la figura del poeta Jacint Verdaguer, fill il·lustre de Folgueroles, i situat a la segona planta de la Casa Museu Verdaguer. Està format, aproximadament, per uns 1550 registres entre llibres, hemeroteca i material gràfic, sonor i audiovisual. El fons consta d’una col·lecció de llibres antics i moderns, datats entre l’any 1860 i fins a l’actualitat, on s’hi pot trobar l’obra de Jacint Verdaguer en totes les seves edicions i els treballs d’estudi i divulgació que s’han anat succeint al llarg del temps. En destaquen algunes primeres edicions amb enquadernacions singulars i pertanyents a sèries numerades, algunes de les quals estan incloses dins de la col·lecció permanent de la Casa Museu Verdaguer. Al mateix temps, també cal incloure quatre fons bibliogràfics cedits per particulars, entre els que destaca el Fons Madrenas. Es tracta de la col·lecció particular del sr. Joan Lluís Madrenas de Folgueroles, ingressada l’any 2020 i documentada el 2021. Està formada per un total aproximat de 450 volums entre llibres, revistes i documents vinculats a la figura, l’obra i el període històric i artístic de Jacint Verdaguer. En destaquen les traduccions de l’obra (castellà, eusquera, alemany, anglès, francès i italià), llibres signats i dedicats pel mateix autor, edicions crítiques i estudis sobre l’obra del poeta, així com alguns volums d’altres autors coetanis de Verdaguer i altres personalitats dels segles XIX i XX.

El fons bibliogràfic de la Casa Museu Verdaguer, conjuntament amb el fons documental i la col·lecció etnogràfica i artística, configuren el fons de la Casa Museu Verdaguer. La primera iniciativa de crear una biblioteca a Folgueroles data de l’any 1936, tot i que l’esclat de la guerra Civil ho va aturar. El projecte no es reprèn fins l’any 1945, quan es prepara una sala a l’actual Centre Cultural de Folgueroles (antic ajuntament), equipada amb la col·lecció verdagueriana que l’Ajuntament de Folgueroles tenia en dipòsit (llibres escrits en castellà de temàtica religiosa i política, entre d’altres). La col·lecció es completa amb la compra d’una quarantena de volums de l’obra de Verdaguer, editats per la Llibreria Catalònia. Finalment l’any 1968, amb la inauguració de la Casa Museu Verdaguer, la biblioteca passa a instal·lar-se a l’actual edifici, gestionada per l’entitat Amics de Verdaguer i situada a la planta baixa del mateix. Un cop finalitzades les reformes efectuades a l’edifici durant els anys 80, la biblioteca és traslladada a la segona planta de la construcció. En l’actualitat, el fons bibliogràfic ha estat digitalitzat durant mes de març de l’any 2020, mitjançant la posada en línia del catàleg bibliogràfic. S’hi poden consultar més de 900 volums del total que integra el fons.

Font: informació oral de la sra. Jordina Boix [Consulta: 01-04-2022].

TORRENTS I BUXÓ, Carme (2021). “La biblioteca de Folgueroles, una iniciativa amb 85 anys d’història”. La Falguera nº 54, p. 30-31.