Fons documental de Folgueroles a l’arxiu del Grup de Recerca Folklòrica d’Osona
Folgueroles

Osona
    Carrer Major, 5
    Al bell mig del nucli antic de Folgueroles, al tram inicial del carrer Major
    542 m.s.n.m

Patrimoni documental
    Fons documental
    Restringit
    Cultural
    Privada accessible
    Grup de Recerca Folklòrica d'Osona
    Adriana Geladó Prat

Fons documental relacionat amb el patrimoni immaterial de Folgueroles, recopilat pel Grup de Recerca Folklòrica d’Osona (GRFO) i situat als pisos superiors de can Joan. Es tracta d’un fons centrat en la catalogació de la tradició oral del municipi, mitjançant l’enregistrament d’entrevistes efectuades a la població folguerolenca (particulars, representants d’entitats...). Aquests enregistraments, efectuats en cintes magnetofòniques en suport cassete i DAT, estan catalogats en forma de sumaris independents per a cada entrevista, amb les dades de l’informant, la data i una breu descripció del contingut. La major part del fons fou documentat entre els anys 1987 i 1990, i aplega, entre d’altres, narracions, cançons, llegendes, contes, costums, creences, remeis, festes... Entre d’altres hi ha diversos enregistraments de les Caramelles de Folgueroles, del corrandista Josep Casadevall “Carolino”, del flabiolaire Josep Verdaguer “Roviretes”, de la Festa Verdaguer i els seus balls... Al mateix temps, el fons també integra diverses publicacions relacionades amb la població, fotografies, articles de premsa, la revista local La Falguera, programes de la Festa Major de Folgueroles, goigs relacionats amb els temples religiosos del municipi, etc.

El Grup de Recerca Folklòrica d’Osona (GRFO) és una entitat cultural creada a finals de l’any 1980, amb seu a Folgueroles. Des dels seus inicis ha desenvolupat un treball de recerca, estudi i investigació del folklore, en relació a la cultura popular i tradicional de Catalunya, i en especial pel que fa a la vessant de la transmissió oral. L’entitat custodia l’arxiu més exhaustiu que s’ha dut a terme en una comarca catalana (Osona), sobre elements relacionats amb la tradició oral.

Font: informació oral del sr. Xavier Roviró [Consulta: 13-12-2021].

GARCÍA HERMOSILLA, Carles (2013). “Caçadors de converses. El Grup de Recerca Folklòrica d’Osona”. Ausa, XXVI, núm. 171, p. 34-50.