Espai d'Interès Natural Riu Llobregat

Riu Llobregat

Patrimoni natural
    Zona d'interès
    Important presència de polígons i infraestructures viàries.
    Xarxa natura 2000
    Natura 2000
    Àrea especial de conservació
    PEIN (05/09/2006)
    Difícil
    Altres
    Propietaris diversos
    Jordi Piñero Subirana

L'Espai d'Interès Natural riu Llobregat està inclòs dins la zona PEIN Montserrat-Roques Blanques-Riu Llobregat i abasta una estreta franja de ribera a l'entorn del riu. Dins del terme municipal d'Olesa de Montserrat inclou uns superfície de 35,53 ha. En aquesta zona la conca del riu Llobregat s'obre a la plana i es fa ampla, després d'haver travessat l'estret congost del Cairat, prop de la Puda i als peus de la muntanya de Montserrat. En terme d'Olesa el Llobregat discorre entre els altiplans d'Olesa i d'Esparreguera fins la Roca de la Mona (topònim derivat d'una antiga masia que es deia la Llimona Jussana), quan entra en terme d'Esparreguera. Es tracta d'un terreny terrassat ocupat per vegetació de ribera, algunes zones d'horta i alguns polígons industrials, com els de la Flora, el conjunt industrial del Molí o el polígon de can Singla. La vegetació pròpia dels marges del riu Llobregat en els seus trams baix i mitjà és l'albareda, que en gran part ha estat destruïda. Al marge olesà no en queda cap exemple en estat pur, mentre que a la riba d'Esparreguera en queda algun bosquet situat en punts inaccessibles. Una zona d'especial interès és l'Areny del Molí (al lloc on hi havia l'antic molí d'Olesa) que darrerament ha rebut una atenció especial per part de l'Ajuntament. Fins fa uns anys aquesta zona era ocupada per una exuberant omeda que es va extingir amb l'aiguat de 1972. Ara s'intenta recuperar-lo com a espai natural amb bosc de ribera. A més de l'àlber formen part de la comunitat vegetal de la zona de ribera del Llobregat el freixe, la vinca, l'heura, el pollancre, el tamariu, el salze o les acàcies. Cal tenir en compte també l'interès d'aquesta zona com a espai de protecció per a les aus.

L'espai d'Interès Natural del riu Llobregat és un corredor que allarga el PEIN de Montserrat cap al sud-est, fins a Abrera i Martorell. Montserrat va ser declarat com a parc natural l'any 1987. L'any 1989 es va constituir el Patronat de la Muntanya de Montserrat, que és l'òrgan rector i gestor del parc, depenent directament del Departament de presidència de la Generalitat de Catalunya. L'any 1992 es va aprovar el Pla d'espais d'interès natural (PEIN) i l'espai "Montserrat" va incloure tota la superfície del Parc Natural i dos sectors nous: el Puig Ventós i Sant Salvador de les Espases. El 2006 es va aprovar la proposta definitiva de la Xarxa Natura 2000, on es designava l'espai Montserrat-Roques Blanques-riu Llobregat com a zona d'especial protecció per a les aus (ZEPA) i lloc d'importància comunitària (LIC). Aquest espai comprèn tot l'espai del PEIN Montserrat, però també l'espai proper anomenat Roques Blanques, un àmbit territorial al voltant del nucli orogràfic de Sant Salvador de les Espases, i el tram del riu Llobregat que des d'aquesta zona s'estén fins al congost de Martorell. Actualment, el Parc Natural de la Muntanya de Montserrat té en total una superfície de 7.741 ha, les quals estan dividides en reserva natural, parc natural i zona de protecció (ZP). El territori d'Olesa no està inclòs en el Parc, sinó en la zona PEIN perifèrica, que inclou en total 572.72 ha del seu terme municipal. Des del 2002 es treballa en un projecte d'ampliació del Parc, que l'any 2007 es va treure a exposició pública i que està pendent d'aprovació. Aquesta nova proposta redefineix l'àrea protegida de Montserrat i incrementa el grau de protecció en diversos sectors de l'espai protegit, que quedaria dividit en recinte de prestació de serveis, reserva natural, parc natural i PEIN. Amb aquesta ampliació el terme d'Olesa incrementaria l'àrea protegida, però això no afectaria la zona del riu Llobregat.

HERNÁNDEZ CARDONA, M. Àngel (1997). Les plantes i el paisatge vegetal d'Olesa de Montserrat. Col·lecció Vila d'Olesa, 6. Ajuntament d'Olesa de Montserrat; Publicacions de l'Abadia de Montserrat p, 168-171