Església de Sant Andreu
Castellfollit del Boix

Bages
    Plaça de l’Era. Nucli de Maians.

Edifici
    Barroc
    XIX
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Religiós
    Bisbat de Vic. Carrer Santa Maria, 1. 08500. Vic
    Núria Cabañas. Web Cultura, SCP.

L’església de Sant Andreu de Maians es troba situada a la plaça de l’Era, a l’actual nucli de Maians. Es tracta d’un edifici format per una nau central i un passadís lateral a cada costat de la nau separats per pilars que delimiten petites capelles. La nau presenta una coberta en volta de canó amb llunetes. A les capelles hi ha pintures murals que representen l’escena de l’anunciació, el naixement i la resurrecció de Sant Llàtzer. A la zona del presbiteri també està decorada amb pintures murals que representen l’escena de la Passió, Jesucrist crucificat i a la part central els apòstols amb Sant Andreu. Les pintures van ser realitzades l'any 1945 per M. Costa. L’alta està precedit per un baldaquí amb una coberta a quatre vessants pintada interiorment amb la iconografia dels quatre evangelis.

La façana principal, orientada a ponent i arrodonida, té un portal d’arc de mig punt adovellat amb el símbol en relleu de la Verge María i l’any 1883 gravat. La porta està realitzada amb fusta i ferro amb l’any 1887 gravat. Just al damunt hi ha una petita fornícula amb la imatge de la Mare de Déu de Montserrat i a la part superior un rosetó amb un vitrall amb el Jesucrist crucificat.

L’església està construïda amb carreus irregulars lligats amb argamassa amb les finestres emmarcades amb maons.

Maians, situat al coll de Gosem, fou agregat l’any 1836 al terme de Castellfollit del Boix, fins aleshores havia estat un municipi independent. L’actual nucli de Maians es va formar a tocar de la carretera junt a l’hostal de Cal Paradet i a la nova església de Sant Andreu, datada de finals del segle XIX.

L’antic nucli de Maians, ubicat a l’est de l’actual, s’originarà a redós del castell de Maians, citat ja l’any 967, i de l’església parroquial de Sant Andreu.

El castell fou construït per un vicari comtal anomenat Sala, fundador de Sant Benet del Bages, el qual l’any 967 li va fer la donació del castell. L’any 1593 el monestir va unir-se a Montserrat fet que va provocar que el castell de Maians passes a dependre’n d’ell, el qual va restar sota el seu domini fins al segle XIX, moment en que s’extingeixen les senyories jurisdiccionals.

L’antiga església parroquial de Sant Andreu també va ser cedida al monestir juntament amb el castell.

Degut al despoblament del terme, l’any 1685 l’església de Sant Andreu va passar a ser sufragània de l’església de Sant Pere de Castellfollit del Boix; funció que va recuperar la nova església de Sant Andreu erigida a l’actual nucli de Maians.

AAVV. (1982): Gran Geografia Comarcal de Catalunya. El Bages, El Berguedà, El Solsonès. Vol 2. Barcelona. Fundació Enciclopèdia Catalana.

GINESTA, S. (1987): La comarca del Bages. Cavall Bernat, 14. Publicacions de l’Abadia de Montserrat. Barcelona.

Inventari del Patrimoni Cultural Immoble de Catalunya. Patrimoni Arquitectònic del terme municipal de Castellfollit del Boix. Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació. Generalitat de Catalunya.

MARTÍN, R.  (1987): Castellfollit del Boix a Història del Bages I. Edicions Selectes. Manresa.