Ermita de Sant Corneli de Tavertet
Tavertet

Osona
    Sant Corneli
    A prop de la masia de Novelles.
    1.021 m

Edifici
    Medieval
    Romànic
    Modern
    XIII/XVIII
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí, IPA: 24298.
    Religiós
    Bisbat de Vic
    Virgínia Cepero González

La capella de Sant Corneli és de nau única, sense absis, i orientada de llevant a ponent.

Al frontis, que es troba a migdia, s’hi obre un portal adovellat. Hi ha adossat un campanar de torre, fent espona a l’atri que presenta la façana de ponent.

L’atri és cobert a dues vessants i sostingut per pilars de pedra; la façana de ponent té un portal rectangular, amb llinda datada amb l’any “1717”.

L'interior de la nau és coberta amb volta de canó, i el presbiteri ve marcat per un graó. A l’altar hi ha dues imatges de guix, corresponents a Sant Corneli i Sant Cebrià.

L’aparell és de pedra lligada amb morter de calç i es conserva part de l’antic arrebossat.

Edifici inclòs al Catàleg de masies i cases rurals en sòl no urbanitzable de les NNSS 2003.

La capella de Sant Corneli pertany a la parròquia de Sant Cristòfol de Tavertet.

Les primeres referències documentals són del segle XII, tot i que el seu origen pot ser anterior.

Al segle XVIII va ser objecte d’obres de reforma, probablement pel senyor Novelles, propietari del mas veí, i al segle XIX es va reformar de nou, tal com consta al campanar, datat l’any 1868.

L’any 1966 es va ensorrar l'atri i els veïns el van refer i van restaurar la capella.

S´hi celebra l’aplec de Sant Corneli el primer diumenge d'agost.

AJUNTAMENT DE TAVERTET (2003) Catàleg de masies i cases rurals en sòl no urbanitzable. Normes subsidiàries de planejament de Tavertet (text refós). Tavertet: Ajuntament de Tavertet.

BORBONET, A.; SANGLAS, J. (1999) Tavertet: el seu terme i els seus noms de lloc. Barcelona: Abadia de Montserrat, p.58.

GENERALITAT DE CATALUNYA. DEPARTAMENT DE CULTURA (2010) Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya (Tavertet).

PARÉS i GANYET, Q. (2001) La Despoblació rural i les masies del Collsacabra (2ª edició). Barcelona: Fundació Salvador Vives Casajuana, p. 346.

PLADEVALL i FONT, A. (1979) “La capella de Sant Corneli”. Els Cingles de Collsacabra, núm. 2. Tavertet: Amics dels Cingles de Tavertet.

SOY i AUMATELL, C. (1992) “L’ermita de Sant Corneli i Sant Cebrià”. Els Cingles de Collsacabra, núm. 28. Tavertet: Amics dels Cingles de Collsacabra, p. 8-10.