Església de Sant Miquel de Sorerols
Tavertet

Osona
    Sorerols
    Uns 20 m més avall del cim del puig on es troben les ruïnes del castell de Sorerols.

Edifici
    Medieval
    Romànic
    Modern
    XI-XVIII
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí, IPA: 24295.
    Religiós
    Bisbat de Vic
    Virgínia Cepero González

L’església de Sant Miquel de Sorerols és d'una sola nau, coberta amb volta de canó reforçada per tres arcs torals. Hi ha un campanar d'espadanya de dos arcs.

L'absis, que es troba a llevant, és semicircular; el presbiteri està sobreaixecat de la resta de la nau, la qual està lleugerament desviada.

El portal és d'arc de mig punt adovellat, coronat amb dues filades de pedra plana.

El parament és de petits carreus, disposats en filades uniformes i regulars.

Exteriorment l'absis està decorat amb bandes llombardes i arquets cecs, i s'estén a la meitat dels murs de migjorn i de tramuntana.

A tocar de la capella, hi ha restes de l'antic cementiri.

Edifici inclòs al Catàleg de masies i cases rurals en sòl no urbanitzable de les NNSS 2003.

La primera referència documental de l’església de Sant Miquel de Sorerols és del segle XI, en l’acta de consagració de Sant Romà de Sau.

L’any 1091 va ser consagrada com a parròquia.

Al segle XIV, a causa de la despoblació del territori, va passar a ser sufragània de la parròquia de Sant Cristòfol de Tavertet.

Segons el fogatge de l’any 1553 del terme i quadra de Soresols, hi havia set famílies.

L’any 1855 constava d’onze famílies i hi havia intenció de fusionar-se amb el terme de Sant Bartomeu Sesgorgues, però no es va dur a terme.

L’any 1956 es va iniciar la restauració de la capella.

AJUNTAMENT DE TAVERTET (2003) Catàleg de masies i cases rurals en sòl no urbanitzable. Normes subsidiàries de planejament de Tavertet (text refós). Tavertet: Ajuntament de Tavertet.

BORBONET, A.; SANGLAS, J. (1999) Tavertet: el seu terme i els seus noms de lloc. Barcelona: Abadia de Montserrat, p.58-59.

GENERALITAT DE CATALUNYA. DEPARTAMENT DE CULTURA (2010) Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya (Tavertet).

PARÉS i GANYET, Q. (2001) La Despoblació rural i les masies del Collsacabra (2ª edició). Barcelona: Fundació Salvador Vives Casajuana, p. 305.

PLADEVALL i FONT, A. (1974) “Sant Bartomeu Sesgorgues, Sant Miquel de Sorerols i Sant Vicenç Sarriera”. Ausa. Vic. vol. VII, núm. 80 (1974) , p. 330-352.

PLADEVALL i FONT, A. (1991) Sant Miquel de Sorerols (o Serarols), sufragània de la parròquia de Tavertet Novè centenari de la consagració de la capella totalment restaurada 1091 - 1991. [s.l.: s.n.].

PLADEVALL i FONT, A. [et.al.] (1984) “Sant Miquel de Sorerols”. Catalunya romànica. Osona II. Barcelona: Enciclopèdia Catalana, p. 630-633.