Entorn del serrat de les Forques i Puig Sobirà Sant Feliu Sasserra

Bages
Sector nord del nucli urbà
A banda i banda de la carretera B-431, punt quilomètric aproximat 64'3

420442
Patrimoni natural
Zona d'interès
L'accés és fàcil als dos miradors, tot i així convindria mantenir net de vegetació el camí que condueix al capdamunt del serrat de les Forques
Legal
Normes subsidiàries de Sant Feliu Sasserra, 1987
Ref. cad.: 006A00002
Jordi Compte i Marta Homs

El petit turó on s'assenta el Puig Sobirà, i el serrat de les Forques, on es troba la glorieta Vilaclara, constitueixen dos dels punts més privilegiats per gaudir d'una panoràmica del terme de Sant Feliu Sasserra i el seus voltants.
Aquests dos punts, separats per la carretera B-431, disten un de l'altre uns 300 metres i són dos dels punts més elevats del terme municipal.
El serrat de les Forques, ubicat a l'extrem nord del nucli urbà, es troba a una altura aproximada de 645 metres. Des d'aquest petit turó, en el que es troba la glorieta Vilaclara i un dipòsit d'aigua, es domina tot el nucli urbà i es poden divisar a la llunyania Montserrat, el Montseny i el Pirineu i en primer pla bona part dels termes municipals de Sant Feliu Sasserra i d'Oristà, a més de punts elevats de la resta del Lluçanès i del Moianès, com l'església de Santa Eulàlia de Pardines i l'església de la Mare de Déu de Lourdes a Prats de Lluçanès o el castell de Lluçà.
El turó on s'assenta el Puig Sobirà, situat a 628 metres permet gaudir d'una panoràmica similar tot i trobar-se a menor altura. Des d'aquest turó també es poden observar diversos dels punts elevats propers a més de gaudir d'excel·lents vistes sobre tota la meitat nord del terme municipal. Es poden divisar diverses masies i una extensa zona boscosa que s'estén a banda i banda de la riera de Relat.

L'entorn de Puig Sobirà i del serrat de les Forques estan protegits per les normes subsidiàries de Sant Feliu Sasserra de 1987 per interès paisatgístic, històrico-artístic i per a conservar les vistes panoràmiques. L'espai protegit ocupa una extensió de 3'42 hectàrees en el cas de Puig Sobirà i de 3'21 en el cas del serrat de les Forques.

Normes subsidiàries de Sant Feliu Sasserra, 1987