Dovelles i finestral de ca n'Alsina
Montgat

Maresme
    Riera de Sant Jordi, s/n
    Magatzem de la brigada municipal

Element arquitectònic
    Medieval
    Gòtic
    XV
    Dolent
    Es troben apilades en un recinte a la intempèrie, envoltades d'altres objectes i de bardisses, fet que n'ha provocat un notable deteriorament.
    Sense ús
    Ajuntament de Montgat
    Marta Lloret Blackburn

Es tracta del portal i el finestral gòtic de la masia de Ca n'Alsina desmuntats per peces. El portal era d'arc de mig punt adovellat, mentre el finestral era d'arc conopial lobulat.

La segona fotografia correspon a la situació del finestral en la desapareguda masia de Ca n'Alsina. Aquesta imatge forma part del Fons documental del Servei de Patrimoni Arquitectònic Local de la Diputació de Barcelona.

L'enderroc de la masia de Ca n'Alsina tingué lloc durant l'últim terç del segle XX, en motiu de l'obertura del passeig marítim. Les dovelles i el finestral gòtic van ser desmuntats i portats al Parc de les Bateries, on van restar en l'oblit durant molts anys. Més tard es van portar al magatzem de la brigada municipal. Pels volts del segle XV la masia era coneguda com a Mas Matheu, quan n'era propietari Antoni Matheu. Al segle XVI la família Matheu entroncà amb els Alsina de Vilassar, tot i que no serà fins al segle XVII que l'heretarà Jacint Alsina, després de la mort sense descendència de Joan Matheu. En un primer moment, hi van fer de masovers els Sunyol, tot i que més tard s'hi instal·là tota la família, els Matheu-Alsina. La propietat del mas s'estenia per bona part de l'actual barri de Sant Joan, fins al punt que l'església es va edificar en terrenys cedits per Pau Matheu-Alsina Sanpere. L'any 1847 van vendre la masia i una part de les terres per la construcció del carril ferroviari. A pocs metres d'aquesta s'hi van construir una nova casa, que fou enderrocada durant l'ampliació de la carretera N-II. Finalment, l'any 1987 es va acabar d'enderrocar el que quedava de l'antiga masia. Avui només hi queda la torre de guaita.

BONET, L. (1983). Les masies del Maresme. Barcelona: Editorial Montblanc. CATALUNYA. GENERALITAT. DEPARTAMENT DE CULTURA. IPA: Inventari del Patrimoni Cultural Immoble de Catalunya. Montgat (Maresme). 2007. ROIG, J. (2006). Les fortificacions medievals del Maresme. Argentona: La Impremta d'Argentona. www.chimisanas.cat